Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ingen vändning i sikte

Publicerad: 16 juni 2009, 11:09

Reklammarknaden minskar drygt 13 procent under 2009, vilket betyder ett intäktsbortfall på drygt 4,3 miljarder, skriver IRM i sin prognos för helåret 2009.
Fackpressen, storstadspressen och kvällspressen bedöms tappa mer än 20 procent.


Det är redan tufft – och det vänder inte år.
De fundamentala problemen i samhällsekonomin smittar av sig på  reklam- och mediebranschen.
Visseligen väntas nedgången bromsas under andra kvartalet, men sammantaget  spår IRM en historiskt stor minskning på drygt 13 procent under 2009.
Fackpressen, storstadspressen och kvällspressen tillhör de stora förlorarna och bedöms tappa mer än 20 procent i intäkter,
Även annonseringen i populärpressen, landsortspressen, TV, utomhusreklam, radio, gratistidningar och oadresserad direktreklam förväntas minska kraftigt.
Inte heller 2010 ser särskilt ljust ut., IRM gör bedömningen att företagen under 2010 kommer att köpa medieutrymme för drygt  27,6 miljarder, en minskning med närmare 2 procent jämfört med 2009.
Trots att  marknaden minskar med närmare 15 procent på två år konstaterar IRM  att medieföretagen
haft högre reklamintäkter än detta enbart åren 2006, 2007 och 2008.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.