Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Inget nytt avtal mellan Telia och Discovery – kanaler släcks ned

Publicerad: 8 Juni 2017, 05:49

Foto: Wikimedia Commons (montage)

Drygt 700 000 hushåll ser ut att bli blåsta på VM-kvalmatchen mellan Sverige och Frankrike, Youtube tappar fler annonsörer och Kakan Hermansson lämnar Talang. Det är några av nyhetern i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TeliaDiscovery Networks SwedenYoutubeEurosportKanal 5

Inget nytt avtal mellan Telia och Discovery...
I natt löpte avtalet ut mellan Discovery Networks Sweden och Telia. Något nytt avtal finns inte på plats, trots segdragna förhandlingar. Orsaken handlar i grunden om att Discovery, som äger Kanal 5 och Eurosport, vill höja priset för att Telia ska få distribuera deras kanaler. Men partnerna har inte lyckats enas, och nu ser det ut som att drygt 700 000 hushåll blir blåsta på VM-kvalmatchen mellan Sverige och Frankrike i morgon.
– Vi har länge varit oroliga för att det skulle bli så här, att det blev som Discovery ville: förhala och försena så våra kunder kommer i kläm. Det är en strategi de kör med systematiskt, inte bara mot oss utan även andra teleoperatörer i världen. Det är tråkigt för oss och alla tv-tittare, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, till Sportbladet.

Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden, avfärdar anklagelserna mot bolagets metoder.
– Genom att Telia inte vill ha oss kvar på sin plattform har de tydligt signalerat att man inte ser värdet i vårt innehåll. Därför har vi beklagligt nog inget avtal i dag. Men vi kommer göra allt vi kan för att få till ett nytt avtal. Vår dörr står öppen, säger han till Sportbladet.

Parterna möts i dag igen för att förhandla om ett nytt avtal.

...som värvar Susanna Kallur
OS i Rio de Janeiro blev Susanna Kallurs sista stora mästerskap som aktiv sprinter. När det är dags igen, i Tokyo 2020, kommer hon istället att medverka som expert hos Discovery Networks Sweden.
– Det känns både kul och spännande. Jag älskar friidrott så det ska bli kul att få syssla med det i en annan form, säger hon till Expressen.

Youtube tappar fler annonsörer efter hatvideos
Tidigare i år lämnade flera stora annonsörer Youtube sedan de uppmärksammats på att deras kampanjer förekommit i samband med hatvideos. Nu har ytterligare tre stoppat sina annonser på plattformen av samma skäl: Etihad Airways, matleveranstjänsten Deliveroo och brittiska Labourpartiet, enligt CNN Money. Även Mastercard, Johnson & Johnson och New Balance har dragit tillbaka sina kampanjer, rapporterar The Times.

Studiekamraten om attentatsmannen: "Var lugn"
Igår framkom uppgifter om att den man som attackerat en polis vid Notre Dame i Paris tidigare studerat till journalist i Sverige. Mannen hade även praktiserat på Sveriges Radio under några veckor 2010 samt arbetat som frilans för en rad andra medier. En före detta kurskamrat till attentatsmannen säger till TT att han på den tiden framstod som en "humanist".
– Han stod på de svagas sida i samhället. Han var väldigt duktig och ambitiös och ville lyfta frågor där samhället hade gjort fel. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att han skulle göra något sådant här, säger han till TT.

Kakan Hermansson lämnar "Talang"
Det blev bara en säsong för Kakan Hermansson i juryn för TV4-programmet "Talang". Nästa säsong kommer hon inte att medverka.
– Det stämmer att Kakan inte kommer att göra Talang nästa säsong och det tycker vi är supertråkigt. Vi älskar Kakan och vi tycker att hon har gjort ett helt fantastiskt jobb i juryn och hade gärna haft med henne även nästa säsong, säger Lotta Andersson, exekutiv producent för programmet, till Nöjesbladet.

Personalslakt väntar på AOL och Yahoo
I fjol köpte telekombolaget Verizon upp Yahoo. Sedan tidigare äger de även AOL. Nu ska de båda techföretagen slås samman och uppemot 1000 personer väntas få gå, skriver Recode. Det motsvarar omkring 20 procent av den sammanlagda personalstyrkan.

Sorrells nya bonus får grönt ljus
Det har blivit ett återkommande inslag att WPP-chefen sir Martin Sorrell möter aktieägarnas protester när hans väl tilltagna lön och bonusar presenteras på den årliga bolagsstämman. I år röstade drygt en femteldel emot hans ersättning på 48 miljoner pund (drygt en halv miljard kronor) i fjol. Men det nya bonusprogrammet som klubbades igår var det mindre än 10 procent som vände sig emot, enligt Campaign. I det förslaget halveras Sorrells maximala bonusutbetalning jämfört med de hur det varit de senaste fem åren.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.