Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Instagram-bossens egna favoriter

Publicerad: 12 december 2014, 15:52

Bildbloggsverksamheten Instagram har passerat Twitter och är nu uppe i 300 miljoner användare. Här listar bossen Kevin Systrom sina egna Instagram-favoriter.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagram

Instagram-vd:n Kevin Systrom menar att varje annons måste berätta en story och  inspirera människor och han blir mest exalterad över varumärken som  lycka fånga den kreativitet och autencitet som finns inneboende i  Instagram.

– Vårt mål när vi jobbar nära annonsörer är inte att  förändra eller påverka riktningen, utan dela på insikter som får varje  foto och videofilm att kännas som hemma på Instagram, säger Kevin  Systrom till Adweek.

Då Adweek nämner att Mark Zuckerberg tror att  det mesta är videos inom fem år och man undrar om Instagram går samma  väg blir svaret.

– Oavett om det rör sig om en annons eller organiskt  innehåll ger videofilmer en ny kreativ dimension för storytelling på  Instagram, säger Kevin Systrom till Adweek.

Han listar också flera egna favoriter på Instagram.

En  är konstnären Hong Yi. En ytterligare New York Times Magazines bildchef  Kathy Ryan.  En tredje är fotografen Jon Lowenstein, som kom till den  södra sidan av Chicago för ett uppdrag för 15 år sedan och valde att  göra grannskapet till sitt hem – han har tagit bilder där i fyra år och  hade inte funnit någon publik förrän han lade ut sina bilderna på  Instagram.

– Det finns en fantastisk rörelse på Instagram där  fotojournalister i olika delar av världen skapar delade konton där  man publicerar bilder som hyllar det vardagliga livet.

Allt började med @everydayafrica och därefter har vuxit till ett  dussintal konton alltifrån @everydayiran och @everydaysrilanka till  @everydayUSA, enligt Kevin Systrom.

Instagram introducrade Hyperlapse i somras (en app  som man kan skapa videos med) och man siktar på att leverera  fler funktioner och program för Instagram.

Kevin Systrom blev djupt imponerad av hur VM stärkte bilden av Instagram som ett globalt  fenomen – där man kunde se alltifrån bakom scenen-bilder till fanbilder från hela  världen.

– 1 av 10 Instagram-användare följde en VM-spelare i slutet av turneringen, säger han.

Han  tycker att det svårt att peka ut vilket varumärke som har lyckats bäst  på Instagram, men anser att företag som Levi´s, Ben & Jerry´s och  Mikael Kors och Burberrys har lyckats väl där.

Det finns även otaliga  exempel på företag som drivs av tonåringar och som alla använder  Instagram för att dela med sig av sin identitet, få kontakt med personer  som har liknande intresse och erfarenheter och upptäcka en värld bortom  deras egen, enligt Kevin Systrom.

När det gäller nästa stora steg för Instagram blir svaret:

– För fem år sedan var det stora skiftet webb till mobil,  medan vi idag går igenom ett viktigt skifte från text till bilder. Vi  vill fortsätta att spela en betydelsefull roll i övergången till att  kommunicera visuellt, säger Kevin Systrom till Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterInstagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.