Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 december 2014, 15:52
Bildbloggsverksamheten Instagram har passerat Twitter och är nu uppe i 300 miljoner användare. Här listar bossen Kevin Systrom sina egna Instagram-favoriter.
Instagram-vd:n Kevin Systrom menar att varje annons måste berätta en story och inspirera människor och han blir mest exalterad över varumärken som lycka fånga den kreativitet och autencitet som finns inneboende i Instagram.
– Vårt mål när vi jobbar nära annonsörer är inte att förändra eller påverka riktningen, utan dela på insikter som får varje foto och videofilm att kännas som hemma på Instagram, säger Kevin Systrom till Adweek.
Då Adweek nämner att Mark Zuckerberg tror att det mesta är videos inom fem år och man undrar om Instagram går samma väg blir svaret.
– Oavett om det rör sig om en annons eller organiskt innehåll ger videofilmer en ny kreativ dimension för storytelling på Instagram, säger Kevin Systrom till Adweek.
Han listar också flera egna favoriter på Instagram.
En är konstnären Hong Yi. En ytterligare New York Times Magazines bildchef Kathy Ryan. En tredje är fotografen Jon Lowenstein, som kom till den södra sidan av Chicago för ett uppdrag för 15 år sedan och valde att göra grannskapet till sitt hem – han har tagit bilder där i fyra år och hade inte funnit någon publik förrän han lade ut sina bilderna på Instagram.
– Det finns en fantastisk rörelse på Instagram där fotojournalister i olika delar av världen skapar delade konton där man publicerar bilder som hyllar det vardagliga livet.
Allt började med @everydayafrica och därefter har vuxit till ett dussintal konton alltifrån @everydayiran och @everydaysrilanka till @everydayUSA, enligt Kevin Systrom.
Instagram introducrade Hyperlapse i somras (en app som man kan skapa videos med) och man siktar på att leverera fler funktioner och program för Instagram.
Kevin Systrom blev djupt imponerad av hur VM stärkte bilden av Instagram som ett globalt fenomen – där man kunde se alltifrån bakom scenen-bilder till fanbilder från hela världen.
– 1 av 10 Instagram-användare följde en VM-spelare i slutet av turneringen, säger han.
Han tycker att det svårt att peka ut vilket varumärke som har lyckats bäst på Instagram, men anser att företag som Levi´s, Ben & Jerry´s och Mikael Kors och Burberrys har lyckats väl där.
Det finns även otaliga exempel på företag som drivs av tonåringar och som alla använder Instagram för att dela med sig av sin identitet, få kontakt med personer som har liknande intresse och erfarenheter och upptäcka en värld bortom deras egen, enligt Kevin Systrom.
När det gäller nästa stora steg för Instagram blir svaret:
– För fem år sedan var det stora skiftet webb till mobil, medan vi idag går igenom ett viktigt skifte från text till bilder. Vi vill fortsätta att spela en betydelsefull roll i övergången till att kommunicera visuellt, säger Kevin Systrom till Adweek.
Karl-Johan Byttner