Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Instagram vill sno tv-pengar - med 60 sekunders annonser

Publicerad: 4 februari 2016, 07:42

Drake i T-Mobiles nya reklam.

Foto: Instagram

Instagram höjer ribban med nytt annonsformat, Expressen köper in CNN:s tekniklösning och Facebook firar 12-årsdagen.


Ämnen i artikeln:

InstagramMorgonsvepet

Instagram vill sno tv-pengar - med 60 sekunders annonser
Nu ändrar Instagram sin maximala annonslängd för video från 30 sekunder till 60 sekunder, skriver Techcrunch. Den första annonsen ut är T-Mobiles Superbowl reklam med Drake i huvudrollen. Även Warner Brothers ska göra reklam för sin nya film ”How to be a single”.
Uppdateringen kommer sannolikt att göra tv-bolagen sura, då Instagram har en uttalad strategi att utmana dessa. För att flytta tv-annons pengarna till digitalt har Instagram därför varit tvungna att ändra om i format och längder.
Instagram bytte från 15 sekunders till 30 sekunders-spotar i september. En uppdatering som då gick globat, med lansering i mer än 30 länder. Instagram har idag 400 miljoner användare.
Reklamspoten med Drake är producerad av Publicis Seattle.

Grattis Facebook – 12 år!
Facebook fyller i dag 12 år. Årsdagarna brukar Facebook ha för vana att fira med sina användare, så även denna gång. Nu sammanfattar de vänskap och minnen för varje Facebook-användare, som grundaren Mark Zuckerberg kallar dagen ”Vän dagen”. Här kan du få en personlig video-upplevelse som automatiskt samlar alla de bilder som du tagit tillsammans med dina vänner, skriver Engadget. http://www.engadget.com/2016/02/04/facebook-friends-day/

Expressen köper in CNN:s tekniklösning
Expressen har samarbetat med CNN sedan i höstas. Nu köper tidningen in CNN:s tekniklösning och kommer då använda sig av samma 3D-lösningar och interaktiva grafik som tv-bolaget. Det skriver Di Digital.
Det är det norska bolaget Vizrt som tillhandahåller lösningen som ska få Expressen att lyfta med start under första kvartalet. Det är, enligt uppgift till Di Digital, en av Expressens största teknikinvesteringar hittills.
– Publikbeteendet i dag kräver att den som gör nyhets-tv digitalt erbjuder en produktion med den kvalitet som krävs för att man ska kunna titta på stora skärmar, säger chefredaktör Thomas Mattsson, till Di Digital.
Expressen TV har idag runt 60 medarbetare.

Financial Times storstrejk är över
Financial Times avslutade just en 24-timmar lång strejk efter att ha fått motta ett nytt pensionserbjudande från ledningen. Det skriver The Guardian. Det var tidningens första strejk på över 30 år.
Medarbetare som ingår i Journalistförbundet har under två dagar suttit i diskussioner med ledningen, då de inte var nöjda med pensionserbjudandet. Den bittra striden har pågått sedan den japanska koncernen Nikkei’s tog över FT från Pearson för 844 miljoner euro i fjol.
Det reviderade pensionserbjudandet har nu satts ut till omröstning som väntas redovisasas den 15 februari.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.