Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Instragram-grundaren: ”Lugna er”

Publicerad: 19 december 2012, 10:57

I dagarna stod det klart att fotodelningstjänsten Instagram ändrar sina användarvillkor så att bilderna kan användas i reklamsammanhang utan ersättning till den som har tagit bilden. Lotta Schwarz, förbundsordförande för Svenska Fotografers Förbund, SFF, och ivrig förespråkare av upphovsrätten gick i taket. Nu försöker Instagram-grundaren lugna massorna.


Ämnen i artikeln:

Instagram

”Our intention in updating the terms was to communicate that we´d like  to experiment with innovative advertising that feels appropriate of  Instagram.”

Så inleder Instamgram-grundaren Kevin Systrom sin avbön  efter att stora delar av sociala medier-världen gått i taket efter  beskedet om Instagrams
nya användarvillkor som börjar gälla från och med mitten av januari.

Kevin Systrom menar att man helt och hållet  misstolkat Instagrams intentioner.

Han uppger också att det inte är sant  att Instagram ska börja sälja ut användarnas bilder i reklamsammanhang:
”This  is not true and it is our mistake that this language is confusing. To  be clear: it is not our intention to sell your photos.”, skriver Kevin  Systrom.

Adweek frågar sig vad Instagram i så fall har för avsikt med de nya reglerna.  Man  konstaterar också att Instagram, med hjälp av de nya reglerna, banar  väg för användare, då särskilt varumärken, att betala för att kunna  använda bilder från tjänsten..

Kevin  Systrom bedyrar dock att det inte blir tal om traditionell  bannerannonsering och att man inte heller ska utnyttja användarnas foton  i andra reklamsammanhang.

Han ser snarare att pengarna ligger i bolagets metadata. Han exemplifierar med ett företag som vill marknadsföra sig för att få fler som följer bolaget:
”In  order to help make a more relevant and useful promotion, it would be  helpful to see which of the people you follow also follow this business.  In this way, some of the data you produce — like the actions you take  (eg, following the account) and your profile photo — might show up if  you are following this business”, skriver han på sin blogg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.