Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Inte säkert att det han lär ut är rätt”

Publicerad: 4 juli 2012, 08:49

Bo G Anderssson och Nils Öhman.

Foto: DN och Resumé.

I våras slutade Bo G Andersson som redaktör för DN Debatt. Nu är han pr-konsult på Westander, och i Almedalen ger han "skräddarsydda råd och tips" om hur man får sin artikel publicerad på just DN Debatt. – Han har ju lång erfarenhet, men jag och han kanske inte har riktigt samma syn på vad som ska publiceras, säger DN Debatts nye redaktör Nils Öhman till Resume.se.


Sveriges mest prestigefyllda debattsida är DN Debatt. Pr-konsulternas våta dröm är att få in sina uppdragsgivares utspel på sidan.

I Almedalen håller den tidigare redaktören för DN Debatt, Bo G Andersson – numera pr-konsult på Westander – välbesökta seminarier med temat "Så kommer du in på DN Debatt".

"Bo G Andersson delar kostnadsfritt med sig av tips för att komma in på Dagens Nyheters debattsida", meddelar Westander.

Nuvarande redaktören för DN Debatt, Nils Öhman, har inget emot Bo G Andersson berättar om DN:s sätt att tänka.

–      Han gör väl det han vill. Men när han var på DN Debatt hade ju han en syn på det hela, och jag kanske har ett lite annat synsätt. Så det är inte säkert att det han lär ut är rätt, säger Nils Öhman och fortsätter:

–      Sedan ska man komma ihåg att de grundläggande principerna är väldigt lika för de olika tidningarnas debattsidor. Man vill ha nyheter eller ett utspel eller nya fakta, exempelvis. Det här är inga hemligheter. Det viktigaste är att man har något riktigt intressant att komma med. Man ska inte lägga för mycket kraft på olika knep och tricks, säger Nils Öhman.

Bo G Andersson:

– Värdering och bedömning kan säkert vara olika, men när det gäller gången och hur man ska närma sig redaktionen gäller samma saker som tidigare. Det är det jag tipsar om. Det gjorde jag även när jag jobbade där.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.