Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Inte skett några påtryckningar”

Publicerad: 19 Maj 2015, 12:31

Jonas Fröberg, SvD.

Resumé gick i förra veckan ut med uppgifter om att koncernledningen i Schibsted hade satt hård press på facket för att få med dem på affären med SvD och Mittmedia. Det tillbakavisas kraftfullt av Jonas Fröberg som är arbetstagarrepresentant i koncernstyrelsen och Svenska Dagbladets styrelse.


Ämnen i artikeln:

SvDMittmediaSvenska Dagbladet

I förra veckan skrev Resumé att Schibsted-ledningen hade satt hård press på facket för att få med dem på affären där Mittmedia blir nu huvudägare för Svenska Dagbladet. En källa med insyn uppgav att Schibsted gjort klart för facket att de inte tänkte kvarstå som huvudägare. Alternativet till försäljningen var nedläggning på sikt. Det dementerades av Thomas Berglund som är ordförande för SJF-klubben på tidningen.

Reportern Jonas Fröberg sitter för fackets räckning med i Schibsteds norska koncernstyrelse samt styrelsen för SvD. På grund av styrelsesekretessen kan han inte ge alla detaljer kring hur diskussionerna gick kring planerna på en affär. Men i måndags förra veckan hölls en mbl-förhandling på Svenska Dagbladet där intentionen tillkännagavs, och senare drogs detaljerna i de svenska styrelserna.  
– Kvällen förra måndagen var det extra styrelsemöten i Schibsted Sverige och i Svenska Dagbladet. Då hade man inte skrivit en LOI (letter of intent), utan avsåg att göra det dagen efter. Man gick igenom det på kvällen, och det var inga protester någonstans. Det är ingen affär i hamn än ska man komma ihåg. Det är inte mer än en avsiktsförklaring, säger Jonas Fröberg.

Du har aldrig upplevt något ultimatum från Schibsted-ledningens sida?
– Nej. Verkligen inte. Det har inte skett några som helst påtryckningar. De som haft tillgång till den här informationen är jag, Thomas Berglund (ordförande på journalistklubben på SvD) och Christer Sandberg på Unionen. Vi har fattat våra beslut helt på egen hand med våra medlemmars bästa för ögonen, utan påtryckningar, press eller ultimatum på någon nivå inom Schibsted.

Har Schibsted vid något tillfälle sagt till dig att de inte vill kvarstå som huvudägare av SvD?
– Nej. Den frågan har inte varit på bordet. Svenska Dagbladet har en affärsplan som löper ganska många år framåt, och där är vi en del inom Schibsted-familjen. Tanken där är att vi ska gå med i affärsområdet publishing där Aftonbladet också är med. Men vi i facket anser att om affären med Mittmedia blir verklighet så passar vi bättre in. Där blir vi den största spelaren, till skillnad mot nu när vi är en lite udda fågel inom Schibstedkoncernen. Det gör att vi är positiva till affären.

Har Schibsted uttryckt att ett scenario där försäljning eller nedläggning är alternativ?
– Det är mycket som jag inte kan gå in på med hänvisning till styrelsesekretessen. Men vad jag har hört har det inte varit något prat om nedläggning eller försäljning.

Inte på någon nivå?
– Nej.

Vad tycker du personligen om affären?
– Jag tror att det kan bli bra. Som jag sa: om det nu blir verklighet blir vi den största tidningen bland de här tidningarna. Dels det, och dels att det är tidningar som är lika oss. Det viktiga framåt för oss är att kunna utveckla den digitala affärsmodellen. Kan man göra det ihop med andra tidningar med samma behov tycker vi att det är väldigt bra. Vi och Aftonbladet är ganska olika som tidningar. Här tror vi att det finns mer synergier och likheter. Det finns mer möjligheter att skapa riktigt bra digitala produkter som gör att vi kan överleva på sikt, i en miljö som är mer lik oss. Men blir det ingen affär har vi också en plats i koncernen och en affärsmodell framåt.

Hur ser du på SvD:s ekonomiska situation?
– Vi går ganska bra nu. Vi går med plussiffror och går bättre än förra året. Inom ett par veckor kommer vi också att vara först ut i hela Schibsted med att lansera den nya medieplattformen. Det gör att vi får en möjlighet att hänga med tekniskt vilket är väldigt viktigt. Det har varit väldigt bra för oss att få vara med i Schibsteds utveckling och med den här affären får vi det bästa av två världar.

Hur ser du på sannolikheten att SvD kommer att drabbas av nya besparingsåtgärder inom det kommande året?
– Det finns inga sådana planer som har kommit mig till dels. Vi är efter flera besparingspaket en väldigt slimmat organisation. Om det blir verklighet med Mittmedia blir det en senare fråga om vad som händer.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.