Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Inte ute efter miljonklick”

Publicerad: 11 november 2014, 11:08

En av tre nya kanaler: Träningskanalen.

Foto: Skärmdump från Youtube.

Produktionsbolaget La Vida Locash startar Youtube-nätverket LVL Network som ska erbjuda ämnesnischade kanaler med egenproducerat innehåll. – Vi är inte ute efter miljonklick, utan vill ha en lojal tittarskara, säger Anders Häger Jönson, innehållschef på La Vida Locash.


Ämnen i artikeln:

MTGSVTYoutubeKanal 5Produktionsbolag

Tanken är att publicera program via LVL Network minst fem dagar i veckan. Nätverket kommer att bestå av flera kanaler som får en programserie och en veckodag var och riktar sig till en yngre publik.

Programmen leds av personer som Youtubeprofilen Dennis "Dewide" Widehammar, modeprofilen Ebba Zingmark, VM-simmaren Emma Igelström och träningsprofilen Sofia "PT-Fia" Sjöström.

– Vi har jobbat med och producerat material för bland andra MTG, Kanal 5 och SVT. Youtube har vi jobbat med sedan 2006, men inte på det här sättet. Nu ser vi Youtube som ett sätt att ta bort mellanhanden, säger Anders Häger Jönson, innehållschef på La Vida Locash.

På LVL Network finns redan tre kanaler: Debattkanalen, Träningskanalen och Sportkanalen. Men Anders Häger Jönsson ser ingen gräns på hur många det kan bli i framtiden.

– Att ha en lojal målgrupp som kommer tillbaka är mer värt än en miljonklicksrubrik. Det tror vi också att framtida kommersiella samarbetspartners och sponsorer också uppskattar mer, säger han.

I dag finansierar La Vida Locash sin kanal själv, och genom kontrakt med Google och Youtube, men hoppas på sponsorer till kommande kanaler.

Vill ni utmana de linjära tv-kanalerna?
– De linjära tv-kanalerna har svårt att fånga den unga målgruppen. Det är "Let's dance" och "Idol" som går bra. Men vi tror att linjär-tv och den typen av kanaler vi håller på med kan existera parallellt, säger Anders Häger Jönson.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.