Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Internet går om dagspressen 2013”

Publicerad: 24 maj 2012, 09:12

Tobias Hedström, IRM.

Foto: Carina Jäderström.

IRM bedömer att den samlade internetreklamen kommer att omsätta mer pengar än dagspressreklamen under 2013. Och den totala prognosen för reklammarknaden har skruvats upp – den väntas nu öka med 1,4 procent under 2012 och 2,8 procent under 2013.


Ämnen i artikeln:

IRM

I tidigare prognoser har IRM sagt att reklammarknaden väntas backa 0,1 procent under 2012. Nu är det annat ljud i skällan, och det beror på den allt starkare allmänekonomin som gör att reklammarknaden  kommer att växa under de närmsta två åren. Därmed förväntas  reklammarknaden sätta nya rekord under både 2012 och 2013 i löpande  priser räknat.

TV-reklam, som trotsade förväntningarna och ökade under första kvartalet, kommer att omsätta mer än 6 miljarder kronor redan under 2012, enligt IRM.

– Vi ser en fortsatt överflyttning från de tryckta medierna under perioden till förmån för Internet- och TV-reklam, berättar IRMs analyschef Tobias Hedström i ett uttalande. Det är inte förvånande att Internetreklamen går om dagspressen men nu har vi en tidpunkt för när, fortsätter han.

– Utsikterna för allmänekonomin har förbättrats under den senaste tiden, vilket avspeglas i reklammarknadens tillväxttakt, säger IRMs analyschef Tobias Hedström, men i löpande priser är vi ännu inte tillbaka till 2008 års nivå.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.