Media
”Intresset har överträffat våra förväntningar”
Publicerad: 20 maj 2013, 05:59
Guldjublet i går.
Foto: TV4.
TV4:s sportchef Hans Pekkari jublar över Tre Kronors VM-guld och tittarintresset för turneringen. Finalen hade 2 545 000 tittare i snitt på hela finalen, med en topp på 3 035 000 vid 21-tiden.
MH
Magnus Helander
Kommentar om VM ur TV4s synvinkel?
– Succé är måhända ett missbrukat uttryck, men känns denna gång passande för att beskriva turneringen både ur Tre Kronors och TV4:s synvinkel. Vi har erbjudit våra tittare en ännu mer omfattande bevakning än tidigare, både i traditionell TV och digitalt, och vårt produktionsgäng med projektledaren Jens Tolgraven i spetsen har presterat TV-sändningar i världsklass. Att dessutom få avsluta turneringen med att förmedla en VM-final – som slutar med att Sverige tar guld som första hemmalag på 27 år – till alla hockeyälskande svenska TV-tittare är inget annat än ett privilegium.
Nöjd med tittarsiffrorna?
– Ja, absolut. Vi vet sedan länge att Tre Kronor är ett folkkärt landslag, med djup förankring i hela landet, men intresset har till och med överträffat våra högt ställda förväntningar och tittarsiffrorna har varit ännu starkare än i fjol.
Ni sålde rättigheterna till fotbollslandslaget men behöll Tre Kronor. Hur gick tankarna kring det?
– Försäljningen av fem VM-kvalmatcher i fotboll var en del av en översyn vi gjorde av vår rättighetsportfölj för att ge oss större muskler för nya rättighetsköp och utökade satsningar på årets största sportevenemang i TV4: hockey-VM, fotbolls-EM och friidrotts-VM. Nu har vi levererat första steget i den trestegsraketen till våra tittare på ett sätt som känns väldigt bra. Dessutom har vi ju kvar flera starka fotbollslandskamper i TV4 under resten av året - bland annat VM-kvalen mot Österrike och Färöarna i juni och mot Tyskland i oktober.
Hur glad är du över Tre Kronors guld?
– Väldigt glad såklart – både personligt och professionellt. Den här framgången bygger intresse för svensk landslagshockey och kommande VM-turneringar i TV4-Gruppens kanaler och gör oss extra laddade att börja planeringen för nästa år redan på tisdag, då vi träffar Internationella hockeyförbundet, andra sändande TV-bolag, produktionsbolaget Mediatec och vår samarbetspartner Infront för det traditionella spelordningsmötet inför turneringen i Vitryssland.