Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ipad-läsare har svårt med koncentrationen

Publicerad: 11 mars 2011, 09:03

Folk som läser magasin på iPad har svårt med koncentrationen. Det visar ny undersökning från Bonniers.


Redan på förhand visste man att det finns många moment i en iPad - e-post, spel, filmer – som kan störa läsandet av ett magasin.

Men de beteendestudier som Bonniers och reklambyrån CP+B gjort på 15 fokusgrupper visar på ett betydligt mer ofokuserat läsande än vad man trott.

– Om de ser en snowboard i ett snowboard-magasin vill de genast kolla upp priset på Amazon, säger Megan Miller, undersökningschef på Bonnier.

Resultatet ska användas för att utveckla nya typer av annonser i iPad-magsin.

Ur annonsörssynpunkt är det naturligtvis positivt om annonserna leder till köp. Men ur redaktionellt perspektiv är det problematiskt om läsarna hela tiden lämnar magasinet för att söka produktinformation.

– Vi vill gärna hitta vägar som gör det möjligt att få läsarna att återkomma till magasinet flera gånger.

En annan intressant upptäckt är att läsare har svårt att skilja mellan redaktionellt innehåll och annonser i iPad.

– Vi måste göra det tydligare, säger Megan Miller.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.