Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

IPG bakom nya Mediabrand

Publicerad: 14 Juli 2008, 11:16

Interpublic Group, IPG, har skapat ett gemensamt bolag. Mediabrand ska nu ytterligare öka möjligheterna till samverkan för alla inblandade och göra nätverket konkurrenskraftigare.


Urban Hilding ser ljust på framtiden med nya enheten Mediabrand. Foto: Sören Andersson

I Norden finns redan Norden Initiative Universal men på övriga marknader stärks nu samarbetet ytterligare genom att Initiative och Universal McCann får en gemensam ledning. Vd för Mediabrand blir Nick Brien, tidigare global chef för Universal McCann.

Affären, som blev klar i mitten av juni, är dock inte ett första steg till att slå ihop de båda mediebyrånätverken utan IPG är mycket noga med att påpeka att både Initiative och Universal McCann kommer att fortsätta under egen flagg.

Vad betyder det här för er?
– För oss innebär det mindre men runt om i världen är det mycket större. Där är målsättningen att koordinera Initiative och Universal McCann för att göra dem mycket mer konkurrenskraftiga och med det här får de den kraften. De kommer till exempel kunna dra nytta av gemensamma funktioner som backup och researchutveckling. Brien får mer eller mindre beslutanderätt över båda mediebyråerna och kommer nu lättare att kunna bygga upp gemensamma resurser inom analys och inom utveckling av digitala medier, säger Urban Hilding, vd för IUM.

Att just få ett gemensamt styre ser Hilding som oerhört positivt.
– Tidigare har det till exempel funnits en EMEA-chef för Initiative och en EMEA-chef Universal McCann. Det var dubbla ledningar. Nu blir det en EMEA-chef för till exempel Östra Europa och en för Västra Europa. Det gör att vi kan positionera oss lättare på olika sätt, samordna resurserna mycket enklare och koordinera pitcher mycket starkare. Redan i år har det resulterat i vunna konton som till exempel Hyundai i USA som var väldigt stort.

Hur påverkar det gemensamma styret er i Norden?
– Det har blivit enklare. Tidigare rapporterade jag till två chefer. Nu rapporterar jag till en gemensamt. Det blir mycket snabbare och enklare beslutsvägar. Nu har vi en gemensam ledning och ett gemensamt mål. Dessutom om det finns en konflikt i något land så kan vi använda Initiative i ett land och Universal i de övriga, den koordineringen har inte funnits tidigare. Det gör att vi kan agera på mycket fler kunder än vad vi har kunnat göra tidigare, säger Urban Hilding.

Hur ser er framtid ut?
– Vi har jagat hårt under ett år för att kunna växa och inte vara så hårt kopplade till våra internationella kunder som vi tidigare varit. Vi behöver växa lokalt och det har också varit målsättningen under förra året. 2007 fick vi in 23 nya kunder. Majoriteten av dem var lokala. Under 2008 har vi fått 14 nya kunder. Det har varit min ambition, att inte bara fokusera internationellt. Även om man är ett nätverk så måste man stå starkt på den lokala marknaden, man kan inte sitta och vänta på att få kunder från nätverket. Så kommer vi att fokusera även framöver. Sedan ska vi även vara med i alla stora internationella pitcher och där blir vi nu starkare genom Mediabrand.

Har ni fått ökade resurser genom det här?
– Ja, i form av bättre support.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.