Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

IPG minskar förlusten – men hotas av större stämning

Publicerad: 27 April 2012, 08:12

Interpublic Group, IPG, minskade sin nettoförlust från 48,1 miljoner dollar under Q1 förra året till 45,9 miljoner dollar i år. Omsättningen steg dock från 1,47 miljarder dollar under Q1 2011 till 1,51 miljarder dollar för motsvarande kvartal i år. Ett orosmoln är dock en stämning på 50 miljoner dollar.


Ämnen i artikeln:

IPG

– Vi är väl medvetna om att Q1 är den period då vi brukar ha minst  försäljning och den motvind vi kämpar i kommer inte att vara lika tydlig  under årets andra halva.

Detta meddelade Interpublic Groups koncernchef Michael Roth i samband med ett konferenssamtal med analytiker, enligt Adage.

Michael  Roth underströk också att IPG alltid har varit varsamt med att dra för  långtgående slutsatser utifrån ett enda kvartal samt att koncernen  alltjämt räknar med att uppnå målet med en omsättningstillväxt på 3  procent för hela 2012.

Sett till olika regioner redovisade WPP en  dubbelsiffrig tillväxt i Asien-Stilla Havs-regionen följt av  Latinamerika, USA och Storbritannien.

Omsättningen minskade däremot i Kontinentaleuropa, där statsskuldsproblematiken innebär en stor utmaning även fortsättningsvis.

Michael  Roth pekade också på att sektorer som bilindustrin och detaljhandeln  visade en dubbelsiffrig tillväxt samt att man även växte inom mat och  dryck.

Han lade även till att man hade sett stark leverans från  några av koncernen globala annonsnätverk, amerikanska integrerade byråer  som Hill Holliday, Martin and Mullen, Mediabrands and Lowe.

Michael Roth tyckte också att pr-byråer som Weber Shandwick och Golin Harris levererat starka resultat.

Han tycker också att sportmarknadsföringsbolaget Octagon har ett bra år såväl som Jack Morton.

Interpublic  räknar också med att fortsatta sina satsningar inom det digitala  området där det allra viktigaste är att dra full nytta av den digitala  talang som finns hos byråerna, enligt Michael Roth.

IPG har blivit  stämt på 50 miljoner dollar av en anställd med ursprung från Trinidad  under förra månaden. Denne känner sig diskriminerad på grund av hudfärg.

Här är bland annat just Michael Roth en av de personer som nämns i stämningsansökan, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

IPG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.