Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Island vill bli frizon för medier

Publicerad: 15 februari 2010, 08:22

Island misslyckades med att bli finansiell fantomnation.
Nu satsar man i stället på att bli global frihamn för pressfrihet.


I veckan ska isländska parlamentet Althingi rösta om lagförslaget Icelandic Modern Media Initiative.

Går lagförslaget igenom har Island fått kanske världens starkaste medielagstiftning när det gäller pressfrihet och skydd av mediernas källor.

Den nya medielagen ska även underlätta för medier att undkomma så kallad ärekränkningsturism – det vill säga personer stämmer medier, som publicerar digitalt, för ärekränkning i de länder med hårdast lagar.

Förhoppningen på Island är att den nya medielagen ska leda till att mediebolag registrerar sig på Island.

De isländska politikerna har hämtat inspiration från sajten Wikileaks som offentliggör uppgifter som medier i olika länder hindras att publicera samtidigt som uppgifternas källor hålls strikt hemliga.

Förra året hindrades en isländsk journalist från att publicera namnet på fordringsägare i den isländska finanskrisen. Då gjorde tv-journalisten reklam för Wikileaks där alla namnen var offentliggjorda.

Händelsen fick stor uppmärksamhet och Wikileaks grundare, Julian Assange och Daniel Schmitt, gästade en isländsk tv-show i december. Där diskuterade de sin idé om publicistisk frihamn. Idén följdes upp av isländska politiker och sedan dess har Assange och Schmitt varit kvar på Island.

De isländska politikerna ser inte bara ny lagstiftning som positivt för media och att det möjligtvis lockar mediebolag att flytta till Island.

Den unika lagstiftningen kan förhoppningsvis också samla nationen efter den uppslitande finanskrisen.
– Det här är ett bra projekt för politisk förändring. Vi har haft en tuff tid och det här initiativet kan förena hela den politiska scenen, säger Róbert Marshall, ledamot av Althingi til Guardian.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.