Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jack Werner: Oh My God

Publicerad: 2 December 2013, 10:08

En av Expressen-puffarna, baserad på Läckbergs Instagram-inlägg.

Foto: Skärmdump från Expressen.se

Metros skribent Jack Werner uppmärksammar i sin blogg Expressens följetongs-liknande radda av nyheter baserade på Camilla Läckbergs Instragram-inlägg. ”Berättande som berör, minst sagt”, skriver han ironiskt i sin blogg. – Det tyder på en inspirationsbrist, säger Jack Werner till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Camilla LäckbergJack WernerExpressenMagnus Alselind

Jack Werner har kommit fram till att Expressen är mästare i att göra nyheter på saker som succéförfattaren Camilla Läckberg lagt upp på sitt Instagram-konto.

”Camilla Läckberg och Instagram, det lät som ett vinnande koncept rent kvällstidningsmässigt. Undrar hur mycket det utnyttjas? Så jag googlade på orden Läckberg och Instagram, och begränsade sökningen till domänen Expressen.se...oh my god”, skriver Jack Werner i sin blogg.

Sammanställningen av den stora mängden artiklar ser du här.

Till Resumé säger han:

– Jag förstår att Expressen, liksom andra tidningar, vill skriva om det som ligger läsarna varmt om hjärtat. Men när det blir en följetong att rewrita Läckbergs Instagram-konto tyder det på en inspirationsbrist. Det finns andra vinklar man kan göra, man måste fråga sig var allmänintresset börjar och slutar, men det är en svår tid. Jag tror att vi måste hitta ett naturligt förhållningssätt till den här typen av bevakning, vi är inte där än.

Jack Werner tycker att Expressen i stället för att göra nyheter på Läckbergs Instagram-inlägg borde samla det hela i en blogg eller bara ha med det på sitt Instagram-konto. Han menar att Expressen lägger för mycket tid på Läckbergs Instagram – tid man hade kunna lägga på annat.     
Expressens redaktionschef Magnus Alselind försvarar publiceringarna.

– Det är inte bara Fredrik Reinfeldt som läser Camilla Läckberg, hon har en stor publik och en hel del av dem intresserar sig för mer än böckerna, säger Magnus Alselind till Resumé.

Hur bra läst blir det?
– Stories om Camilla Läckberg blir mycket lästa men är såklart bara en liten del av vår verksamhet där vi i går hade 4,5 timmars livesändning med bland annat tågkraschen i USA, demonstrationerna i Ukraina och Thailand och samtidigt dagligen publicerar nya printavslöjanden om skandalerna på de statliga dövskolorna.

– Vi har 300 publiceringar/dag enbart digitalt så finns emormt mycket annat fatt välja bland för den säkert stora grupp, som inte är intresserade av Läckberg. Själv har jag henne i instagramflödet så jag är inte riktigt målgrupp för rewrites om henne.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.