Media
Jacobson tar kontrollen i Red Pages
Publicerad: 18 juni 2008, 13:08
Riskkapitalisten Tommy Jacobson gick nyligen in i Douglas Roos nya medieprojekt. Nu satsar Jacobson tio miljoner kronor i gratistidningen Red pages genom en nyemission.
BH
Bernt Hermele
Tommy Jacobsson satsar 10 mkr på Red Pages. Foto: Varenne
Därmed ökar hans riskkapitalbolag Varenne sitt ägande från knappt 20 till 50,1 procent i Red Pages. Därmed minskas Landmarks ägarandel till cirka 40 procent.
Samtidigt går City Mail in som partner och tar plats i styrelsen för Red Pages.
– Samarbetet med City Mail gör att vi på allvar kan utmana Postens på direktreklamsidan, säger Tommy Jacobson, vd på Varenne.
Närmast ska en ny vd rekryteras efter Göran Öhman, som fick sparken efter mindre än ett år på vd-posten.
Vad gick snett för den gamle vd:n?
– Det vill jag inte kommentera. Vi skildes som vänner. Nu tittar vi framåt, säger Tommy Jacobson.
Förlaget delar ut PS Red Pages som direktreklam till 500 000 hushåll i Stockholm.
Med en ny vd på plats är planen att expandera Red Pages till Göteborg och Malmö. Peppe Engberg kommer att fortsätta som tidningens redaktör.
Varenne är delägare i riskkapitalbolaget Rite, som nyligen investerade tolv miljoner kronor i Douglas Roos nya medieprojekt.