Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Jag är en av världens fem bästa tv-kockar"

Publicerad: 19 april 2012, 09:51

Per Morberg.

Foto: Andreas Lind.

Tv-kocken och skådespelaren Per Morberg framträdde under Stora Annonsördagen för att prata om hur han ser på sitt personliga varumärke: – Jag säger nej till så gott som samtliga förfrågningar. Om jag gav ut varumärket hur lätt som helst skulle det inte dröja länge innan allt säljs på Galne Gunnar, säger han.


Ämnen i artikeln:

Per MorbergStora Annonsördagen

Tv-kocken och skådespelaren Per Morberg är hetare än hetast. Sveriges  Mästerkock, där han var en av jury-deltagarna, blev en tittarsuccé,  hans kokböcker säljer som smör i solsken och hans eget matprogram Vad  blir det för mat går bra i Sjuan.

Moderatorn Henrik Frenkel tar upp att han har hört att Per Morberg inte tar något uppdrag under 250 000 kronor nuförtiden:
–  Jag fick en fråga om att göra en grej för Swedbank och sade att 250 000  inte räcker på långa vägar. Men det handlar mest om att tillfredsställa  egot så jag tvekar inte att säga nej till samtliga erbjudanden, säger  Per Morberg.

Då Henrik Frenkel säger att jag skulle göra ett  sådant uppdrag för 250 000 kronor och alla här skulle göra det svarar  Per Morberg:
– Men gör det då för fan.

Han vet inte riktigt varför han är så populär, men skojar till det med att han är ångesten personifierad på ett lustigt sätt.

Henrik Frenkel börjar återigen prata pengar och tar upp TV4 varpå Moberg svarar:
– Var är han den nye TV-chefen. Jag måste få hälsa på honom. Jag är ju största mjölkkon, säger han.

Henrik  Frenkel tar också upp en incident där Per Moberg sägs ha gått in i ett  mötesrum hos TV4, lagt upp fötterna på bordet och sagt att han inte  öppnar munnen förrän mman har nämnt summan en miljon:
–Det går ju att sälja annonser på mig och då måste apan få sin del. Det kan väl inte vara så svårt att fatta, säger Per Morberg.

Han tar dock inte en krona för att ställa upp på Stora Annonsördagen – men han lanserar sitt nya vin där.
– Jag tycker att det är smickrande att bli inbjuden till att prata för så många fina människor, säger Per Morberg.

Ett av få misslyckanden för Per Morberg är kanske att Magasin Morberg lades ned efter bara ett par nummer:
– Jag fick lägga ned mycket jobb och det gav inte en spänn, säger Per Morberg.

Han  tycker att kändisskapet verkligen har sitt pris och brukar gå runt med  solbrillor, keps och be folk att fara åt helvete om de antastar honom:
– Jag väljer allt oftare att åka dit ingen vet vem jag är, säger Per Morberg.

Han märkte att han blivit ett personligt varumärke då han tävlade i SM i judo.
–  Jag såg inte så många som tittade på andra viktklasser, men det var en  jäkla massa folk när det gällde min viktklass, säger Per Morberg.

Han berättar också att han har sålt 650 000 kokböcker på fyra år:
–  Zlatan är nummer 1, men jag är fan nummer två. Så i egenskap av en  vanlig grabb från Hökarängen har jag lyckats väl. Jag är ju fasen en av  världens fem bästa tv-kockar, säger Per Morberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.