Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 1 november 2011, 13:31
Jonna Bergh, chefredaktör för Style By som ges ut av Bonnier Tidskrifter.
Foto: Karina Ljungdahl
Bonnier Tidskrifter har skrotat flera av sina tidningar med motiveringen att konkurrensen på tidningsmarknaden är för tuff. Den relativt nystartade tidningen Style By är dock inte orolig för sin framtid, utan ökar i stället utgivningstaken nästa år.
– Jag ser en ljus framtid för oss, säger chefredaktören Jonna Bergh.
Förra veckan lades Yourlife ner efter bara ett år. Även Bonnier-titeln Laga Lätt har lagts ner, och även nya skönhetstidningen Visage kommer att skrotas, enligt Resume.se:s källor.
Bonnier Tidskrifters vd Ulrika Saxon har motiverat besluten med att konkurrensen blir allt tuffare på tidningsmarknaden.
Bonnier-tidningen Style By startades så sent som i mars, dessutom i det konkurrensutsatta modesegmentet, men chefredaktören Jonna Bergh tror inte att tidningen är i fara för nedläggning.
– Absolut inte, det går väldigt bra för Style By. Jag känner mig inte orolig, utan är väldigt säker, säger Jonna Bergh och fortsätter:
– Vi har lyckats jobba upp en bra tidningsaffär som har funkat väldigt bra. Vi har lyckats sätta varumärket väldigt snabbt, men självklart måste vi jobba stenhårt för att det ska fortsätta gå bra.
Det finns många modeinriktade tidningar, hur ska ni klara konkurrensen?
– Det är skönt att se att man fortfarande kan lansera tidningar i dag! Jag tyckte det var modigt av Bonnier att lansera en tidning i det trånga modesegmentet , men med facit i hand har ju det lyckats.
– Både annons-, prenumerations- och lösnummerförsäljningen har överträffat vad vi hade räknat med i budgeten. Det känns skitkul och jag ser en ljus framtid för oss.
Nästa år fortsätter tidningen att satsa och ökar därmed utgivningstakten från sex till åtta nummer.
Magnus Helander