Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Jag äter upp mitt hår”

Publicerad: 4 juni 2012, 09:23

Valentin & Byhrs CD Magnus Tengby lovar att äta upp sitt hår om Siba rear produkter någon gång i framtiden.

Foto: Pressbild.

Siba slutar med rea från och med nu. Valentin & Byhrs CD Magnus Tengby lovar att äta upp sitt hår om man får se rea-kampanjer från Siba någon gång i framtiden: – Det är ett gammaldags sätt att sälja, säger han.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrMagnus TengbySiba

Siba har beslutat sig för att slopa rea-kampanjer en gång för alla.

Sibas byrå Valentin & Byhr har varit högst delaktig i vad som kan ses som ett historiskt beslut för hemelektronikkedjan:
–  Man blir förbannad som konsument om man köper en produkt i december och det visar sig att man kunde fått den betydligt billigare under  mellandagsrean. Det här med rea känns konstlat och inte riktigt ärligt,  säger Magnus Tengby, CD på Valentin & Byhr.

Siba har funderat över frågan en längre tid, men beslutet togs i samband med en oberoende konsumentundersökning.

Magnus  Tengby menar att beslutet är ett steg på vägen mot att göra Siba mer  mänskligt och visa att man verkligen står på konsumenternas sida:
– Nu är det färdigreat, säger Magnus Tengby.

Kan du ta gift på att vi aldrig mer får se en rea från Siba?
– Ja, aldrig mer. Jag äter upp mitt hår om jag hade något, säger Magnus Tengby.

Men  det är inte så att det bara blir ett nollsummespel då. Det vill säga en  viss reakostnad per år som i ställets sprids ut över årets alla dagar?
–  Jag kan inte gå in på deras prispolitik, men så mycket kan jag ändå  säga att den är till konsumentens fördel. Men det krävs om man vill vara  med i matchen. Nu får vi se om fler hänger på och kanske även andra  branscher, säger Magnus Tengby.

Hur mycket har ni pushat Siba?
– Vi träffas kontinuerligt för att diskutera olika frågor och vi har stöttat dem i beslutet, säger Magnus Tengby.

Hur tror att detta påverkar era volymer när det gäller Siba-kampanjer?
–  Om man har kört samma prispolitik i 62 år så tar det tid att ändra  konsumenternas beteende. Jag tror snarare att vi får mer att göra, säger  Magnus Tengby.

Vad händer med Mediamarks gamla frontfigur Peter Antoine som ni plockade in som gubben i lådan nyligen?
– Han får åka på semester nu. Det är fotbolls-EM så han får koncentrera sig på det, säger Magnus Tengby.

Vad sker med Fabians Värld?
– Fabian Bengtsson fortsätter att vara med. Han är självskriven, säger Magnus Tengby.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.