Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Jag hade aldrig tagit jobbet om det inte fanns något jag kunde tillföra"

Publicerad: 8 Januari 2013, 23:41

Andreas Sandin

I februari tar Andreas Sandin över som annonschef på Dagens Industri efter Erik Lennmark. För Resumé berättar han om risken för fallgropar, sin syn på säljkultur och varför han inte kommer till ett dukat bord. – Tar man inte hänsyn till individerna är risken att man skapar pappersprodukter som aldrig fungerar i praktiken, säger Andreas Sandin till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Andreas SandinDagens Industri

I veckan presenterades Andreas Sandin för medarbetarna på Dagens Industri. Han fick erbjudandet av att ta över annonsförsäljningen på tidningen i december och tillträder sin nya tjänst den 1 februari.

Precis som Dagens Industris vd Henrik Stangel hämtas han från Dagens Nyheter dit han kom 2007 och fram till månadsskiftet har rollen som affärsenhetschef.

Vad blir ditt uppdrag?

– Att fortsätta utvecklingen av säljavdelningen, sätta den nya organisationen som kommer att ge framförallt mediebyråerna ett bättre stöd. Att fortsätta utveckla våra kunderbjudanden, säger Andreas Sandin till Resumé.

Inom kort kommer DI Weekend kort att göras tillgänglig för läsplattor vilket öppnar för nya annonslösningar för Dagens Industris kunder.

– För kunden är valet av mediekanal ett viktigt beslut. Det gäller som säljare att skapa trygghet i det beslutet och skapa långsiktiga relationer. Vi behöver vara bra på att paketera print, digitalt, event och konferensdelen utifrån kundens behov.

Hur mycket har du pratat med Henrik Stangel innan du tog uppdraget?
– Självklart under rekryteringsprocessen, men jag hade hyfsad koll innan dess också. Detta då vi har ett bra erfarenhetsutbyte mellan DN, Di och Sydsvenskan. DN och Di är starka tidningar, med olika utmaningar. Det är klart att vi diskuterat vad som funkat bra och vad det finns för fallgropar att undvika.

Vad finns det för fallgropar som du ser det?
– Man har alltid att göra med människor. Tar man inte hänsyn till individerna är risken att man skapar pappersprodukter som aldrig fungerar i praktiken.

Kommer du till ett dukat bord?
– Di är en otroligt professionell tidning med en säljorganisation som har spetskompetens. Men jag hade aldrig tagit uppdraget om det inte fanns något jag kunde tillföra. Samtidigt kommer jag till en tidning som har en mycket stark ställning och god lönsamhet så det gäller att prioritera rätt i vad vi behöver utveckla.

Vad tar du med dig från dina år på DN?
– Både Di och DN är starka varumärken och premium-produkter och jag tror det är viktigt att ta med sig hur mycket en daglig tidning betyder för sina läsare. Även på DN är utmaningen hur man kapitaliserar på detta. Det gäller att hitta fler sätt för annonsören att nå läsaren än genom traditionella annonser.

Säljkultur är ett ganska mångbottnat och ibland kontroversiellt begrepp. Vad betyder det för dig?
–Tydlighet och struktur så säljarna vet vad som förväntas och kan lägga all energi på kund. En kultur där man verkligen gläds åt framgångar och har positiv energi. Finns dessa två på plats man en organisation som också har förmågan att lägga ner det där lilla extra som krävs när det är tufft.

Andreas Sandin efterträder Erik Lennmark en nyinrättad tjänst som strategiskt kundansvarig inom Di Annonsförsäljning. Här kommer han att arbeta parallellt med Linus Andersson med att utveckla och fördjupa mer komplexa affärer tillsammans med tidningens största kunder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.