Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Jag kommer att sakna galningarna"

Publicerad: 26 Januari 2009, 12:57

Storåkers Mårten Lyth tog förra veckan steget från reklambranschen till mediebranschen. Bonniers nya kommunikationsdirektör tror att han kommer sakna galenskapen och genialiteten från byråvärlden. Men han kommer säkert att träffa på den igen – som beställare.


Ämnen i artikeln:

Mårten LythBonnierStoråkers

Mårten Lyth lämnar Storåkers för Bonnier. Foto: Resumé

Vad är väl ett välavlönat direktörsliv på Bonnier jämfört med ett jobb som projektledare på Storåkers?

Mårten Lyth säger att det var svårt att tacka nej till det nya jobbet som kommunikationsdirektör:
– Det är en bra kombination av min bakgrund. Jag har jobbat med kultur, näringsliv och varumärkesfrågor. Och där här jobbet innefattar alla de delarna.

Var jobbade du som kulturjournalist?
– Det var visserligen länge sedan, men jobbade bland annat på P1.

Du har bra radioröst… men det kanske du inte får någon nytta av i det här jobbet?
– Det är väl alltid bra när man ska tala med folk.

Du har också jobbat en hel del med varumärkesfrågor på Storåkers. Vad står Bonniers varumärke för i dag?
– Det pågår redan ett större varumärkesarbete som jag ännu inte tagit del av. Därför är det också svårt för mig att uttala mig.

Men du har väl ändå en egen uppfattning?
– Ja, i Sverige har ju Bonnier en naturligt stark position med tanke på att det är bolagets hemmamarknad. Men det har ju under senare år ökat mycket internationellt, där finns anledning att se över hur man ska fokusera varumärket.
– Bonnier finns ju också i länder som Tyskland, Ryssland och USA.

Så du ska även jobba med Bonnier på den tuffa amerikanska marknaden?
– Ja, jobbet gäller alla marknaderna. Så fort jag tillträder kommer jag att ge mig ut på turné och besöka huvudmarknaderna.

Hur skulle du då vilja att varumärket Bonnier uppfattades?
– Som ett schysst företag – både att jobba med och jobba för, det vill säga ägarna. Det finns ofta en hemlighetsstämpel kring stora bolag som inte är publika.

Men mycket av den informationen som Bonnier skickar ut har ju fortfarande tonen av ett noterat bolag?
– Ja, det finns anledning att se över den tonaliteten, som tyvärr är typisk för de flesta stora bolag.

Bonnier får ofta också symbolisera bilden av ett monopol, kan den bilden ändras?
– Det är klart att man måste se över bilden om det skapar problem eller hinder. Men det är ju återigen något som faller tillbaka på hur bolaget uppfattas.

Kommer du att köpa in nya externa kommunikationstjänster?
– Ja, men jag kommer först att se över vad som behövs inom olika områden.  Jag har heller inte full koll på vilka byråer som man arbetar med i dag.

Skulle du kunna tänka dig att anlita din förra arbetsgivare, Storåkers?
– Ja, de som många andra byråer skulle mycket väl komma i fråga i en upphandling.

Vad kommer du att sakna från reklamvärlden?
– Människorna, inte minst kreatörernas blandning av genialitet och galenskap som man inte hittar någon annanstans.

Så den fråga som läsarna alltid vill ha svar på: Hur mycket får du i lön?
– Det berättar jag inte, men det är bättre än vad jag har nu.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.