Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Jag måste ha kickar"

Publicerad: 17 Februari 2012, 15:15

Googles kommunikationschef inom B2B, Emma Stjernlöf: "Jag har ett driv i mig som gör att jag konstant slänger mig utför ett stup"

Foto: Andreas Elgstrand

Googles kommunikationschef berättar om sin uppväxt i Smedjebacken, tiden som PR-ansvarig på Adidas, sin relation till Messi och sitt första halvår hos sökjätten: – Jag kan ibland förbanna att jag har ett ständigt driv och måste ha kickar, men jag har förlikat mig med detta, säger Emma Stjernöf.


Ämnen i artikeln:

Larry PageSergey BrinEmma StjernlöfGoogle

Blott 31-åriga Emma Stjernlöf har gjort lite av en kometkarriär. Hon  var tidigare PR-chef för Adidas i Norden och Baltikum och är sedan ett  halvår tillbaka kommunikationschef för Google inom B2B-området.

Att hon brinner av energi är ett understatement.

Hon  besteg Mont Blanc så sent som i somras. På söndag ska hon åka  Vikingarännet med 8 mil mellan Stockholm och Uppsala trots att hon  endast tränat skridskor tre gånger under den senaste tiden:
– Jag  har ett driv i mig som gör att jag konstant slänger mig utför stup. Jag  har så otroligt mycket energi att jag knappt vet var jag ska göra av  den, säger Emma Stjernlöf.

Hon föddes i Smedjebacken i södra Dalarna. Hennes pappa arbetade på Ludvika tidning och hon blev så kallad ung-redaktör där. Hon brann länge för journalistiken, men sedan ville ödet annorlunda:
– Jag ville bli författare och journalist och älskade att skriva, säger Emma Stjernlöf.

Hon flyttade hemifrån redan vid 16 års ålder till Västerås, där hon började i internationella gymnasiets Europa-program:
– Jag kände att världen var stor och att det fanns mycket i mig, säger Emma Stjernlöf.

Hon  sprang sedan på en person som hade gått Medie- och  kommunikationsvetenskaplig linje med internationell inriktning vid  Örebro och hon började på samma linje:
– Jag tillhör den konstiga skara som tyckte att det var kul att plugga, haha, säger hon.

Sedan  gick det snabbt. Först fick hon praktik på PR-byrån C/O Haus och sedan  blev hon pr-ansvarig för SolidWorks Corporation, vilket var ett företag  som utvecklade mjukvara för design:
– Jag var 22 år och det var rena slumpen, men där fick jag verkligen skinn på näsan, säger Emma Stjernlöf.

Hon  fick bland annat bygga upp en pr-funktion från scratch, men valde efter  en tid att börja på pr-byrån GCI, som senare blev Cohn & Wolfe:
– De 2,5 åren på GCI är nog de som jag har lärt mig allra mest på, säger Emma Stjernlöf.

Men  som den lite otåliga personlighet hon är valde hon att gå vidare. Denna  gång fick hon syn på att Adidas sökte en PR-ansvarig:
– Jag  älskar  sport och har även spelat fotboll som ungdom. Jag har också  hållit på Liverpool sedan jag var fem år och brukade titta på fotboll  med pappa. Så Adidas var ett riktigt drömjobb säger Emma Stjernlöf.

Hon  började att ansvara för PR-verksamheten för Adidas sportavdelning, men  bara efter ett par år fick hon ansvaret för all intern- och all  corporate-kommunikation.

Hur var det på Adidas. Fick du träffa många fotbollsstjärnor?
–  Jag har träffat Messi, Zidane, Beckham och min favorit Gerrard. Jag var  också nere under fotbolls-EM 2008, säger Emma Stjernlöf.

Har du någon kontakt med dessa?
–   Jag önskar att jag kunde säga att jag åker ner till Barcelona för att  träffa Messi, men så är det inte. Adidas jobbade också mycket med de  svenska lagen och då springer man ju på spelare och hälsar på dem, säger  Emma Stjernlöf.

Hon träffade Messi första gången 2007 och 2008. Då var han ung, grön och började bli het. Hon träffade honom senast vid en lansering förra året:
–   Han hade visserligen vuxit in i kostymen,  men han är fortfarande  samma ödmjuka kille som första gången jag träffade honom. Han är så  långt ifrån en diva som man kan komma, säger Emma Stjernlöf.

Men även om hennes 4,5 år på Adidas var en fantastisk tid väntade nya äventyr för henne.

Denna gång blev hon tipsad om en utannonserad tjänst på Google och på den vägen är det:
–  Jag åkte inte in på någon räkmacka, utan ytterst handlar det om att  Google vill ha människor med specifik kompetens på områden och som  passar in i kulturen, säger Emma Stjernlöf.

Hur är det egentligen på Google. Kryllar det av elitmänniskor?
–  Nej, Google är väldigt nyfiket på människor och gillar inte att ha alla  stöpta i en form. Jag har nog aldrig träffat en sådan mix av  personligheter, säger Emma Stjernlöf.

Hon tycker också att Google är fantastiskt på att uppmuntra och lyfta fram olika idéer inom organisationen.

Ett exempel är att det så kallade 20-procentsprojektet.

Enligt  Emma Stjernlöf härstammar projektet från ingenjörsorganisationen inom  Google och går ut på att man kan ansöka om att göra vad man vill en dag  per vecka.

Googles populära e-posttjänst Gmail är ett resultat av just 20-procentsprojektet.

Så  det är lite som det Lunda-professorn Bodil Jönsson brukar tala om kring  ställtid. Det vill säga att man ska låta sina små grå få verka?
–  Jo. Googles grundare Larry Page och Sergey Brin har en stor tilltro  till människan och litar på sina anställda. Och självklart bygger  program som 20-procentsprojektet upp en lojalitet hos de anställda,  säger Emma Stjernlöf.

Har du ansökt om att vara med i 20-procentsprojektet?
–  Nej, men jag brinner mycket för sociala medier och Google+ så det är  möjligt att jag fördjupar mig inom ämnesområdet i framtiden, säger Emma  Stjernlöf.

Hon berättar också att Google inte är något fan av  några tydliga hierarkier. När det gäller hennes eget område, det vill  säga kommunikation, samarbetar man på Emea-nivå, medan och tre personer  ansvarar för kommunikationen i Norden.

Vem rapporterar du till? Sverige-vd:n Stina Honkamaa?
–  Jag rapporterar till en person som är övergripande ansvarig för public  affairs och kommunikation i Norden, Andreas Svenungsson. Han  rapporterar i sin tur till kommunikationsavdelningen i London, säger  Emma Stjernlöf.

Hon menar att Google står inför en rad spännande  utmaningar framöver. Dels inom hennes eget ansvarsområde, B2B, men också  inom det som riktar sig direkt till konsument.

Resume.se kunde  nyligen berätta om Don´t Be Evil-gruppen som vänder sig emot att Google  hävdar att dess sökmotor inte kan ge resultat från Facebook. Gruppen har  utvecklat ett program som sägs bevisa att så inte är fallet, enligt  amerikanska medier.

Hur ser du på kritiken?
– Google mål är  att ge användaren de mest relevanta sökresultaten som möjligt. Det är  därför vi i flera år nu har jobbat med våra olika sökfunktioner för att  hjälpa våra användare att hitta den mest relevant informationen från  dina vänner och sociala kontakter, oavsett vilken webbplats innehållet  är på, säger Emma Stjernlöf.

Hon uppger samtidigt att ett problem är att Google inte har tillgång till att införliva all information från vissa webbplatser:
– Men Facebook och Twitter får svara för vad de gör, vi fokuserar på oss själva och våra användare, säger Emma Stjernlöf.

Nyligen  stod det ju också klart att ni samordnar all användarinformation och då  hördes en hel del kritiska röster om att ni inkräktar på integriteten?
–  Så blir det alltid när det gäller något som rör vår privacy-policy. Men  här handlar det om att vi tidigare hade 70-talet policys för varje  tjänst och nu samordnar vi detta till en enda och mer lättbegriplig  policy, säger Emma Stjernlöf.

Den  nya policyn innebär alltså inte att Google kan samla in mer information  om användarna, utan handlar om att kunna lägga samman den information  som redan finns för att skapa nya och bättre tjänster.

Hon menar också att användare många  gånger glömmer att man kan använda Google Dashboards om man oroar sig  för det rent integritetsmässiga.

Här går det exempelvis att ange vilken info som ska synas och man kan bland annat stänga av sökhistorik och liknande.

Det talas också om att ni håller på att utveckla en apparat för hemmet. Vad innebär detta?
–  Du menar Android@Home? Vi har ett större utvecklingsteam som arbetar  med Android som plattform och vi har utvecklat något som kallas Android  Open Accessory. Enkelt förklarat innebär det att man låter Android  upptäcka och kommunicera med apparater i hemmet. Vi är exalterade över  detta, säger Emma Stjernlöf.

När det gäller B2B-området sker det en rad viktiga saker för Google.

IRM:s  senaste rapport visar att just sök är det snabbast växande medieslaget i  Sverige – bortsett från mobilmarknaden, som utgår från betydligt lägre  nivåer. Här var tillväxten för sök hela 28 procent i Q4:
– Hela grunden för vår verksamhet bygger att jobba med sökbiten och sökordsannonsering, säger Emma Stjernlöf.

Google  satsar också hårt på sitt sociala nätverk – Google+. Här har Google  gått från 40–90 miljoner användare under endast ett kvartal trots att  tjänsten lanserades för 200 dagar sedan.

Ett annat område där  Google ser stora förtjänstmöjligheter rör dotterbolaget Youtube.  Tjänsten introducerades i Sverige år 2009 och är idag Sverige tredje  största sajt sett till antalet besökare, efter Google och Facebook.

En tydlig trend är att annonsörer vill betala för att äga Youtubes förstasida en hel dag.

Man får även in intäkter från så kallade pre-rolls, det vill säga reklam från olika företag inne i klippen:
–  Många vet inte om att Youtube har en miljon unika besökare på sin  förstasida i Sverige och en veckoräddvidd på hela 44 procent enligt TNS,  säger Emma Stjernlöf.

Hon menar också att många storföretag har  kommit långt med att skapa egna kanaler på Youtube – sådana exempel är  McDonalds och ICA.

Emma Stjernlöf poängterar också att i nuläget  finns inga annonser på Google+ men företag kan kommunicera med sina  kunder där via +Page. Här ligger dock verksamheten än så länge i sin  linda:
– H&M är ett av de första varumärkena som har valt att  lansera en +Page-sida. H&M är duktigt på att utnyttja ny  funktionalitet och vågar verkligen experimentera, säger Emma Stjernlöf.

Google  erbjuder också något som kallas Google + Hangout, vilket är en  videochatt för upp till tio personer. Denna har också en funktion som  kallas Hangout on Air, vilket innebär att flera personer kan sitta med  och lyssna.

Förra veckan höll exempelvis USA:s president Barack  Obama ett tal via Hangout on Air, där medborgare fick chansen att ställa  frågor till honom direkt. För tjänster som rör video och tal över nätet  spelar Googles ingenjörer i Sverige en avgörande roll:
– Ingenjörerna som sitter i Sverige är världsledande inom det området, säger Emma Stjernlöf.

Har du någonsin träffat era grundare Sergey Brin och Larry Page?
–   Jag har inte skakat hand med dem, men jag var på huvudkontoret i  september och oktober. De har stormöte varje fredag då folk får ställa  frågor. Google har över 30 000 anställda, men man vill ändå behålla en  startup-känsla, säger Emma Sternlöf.

Ställde du någon fråga?
– Nej.

Hur många gånger har du Googlat dig själv?
– Haha. Den senaste gången var inför Googles intervju, säger Emma Stjernlöf.

Google är ett enormt stort företag. Vilka utmaningar/hot ser ni framöver?
–  Vi måste fortsätta vara duktiga på att jobba med innovationer som kan  förändra människors liv. Larry Page brukar säga att vår nästa stora  konkurrent sitter i ett garage och utvecklar the next big thing, säger  Emma Stjernlöf.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.