Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Jag överger inte City"

Publicerad: 12 mars 2009, 15:55

Chefredaktör Mikael Nestius kraftsamlar för att överleva lågkonjunkturen. – Vi tar en dag i taget. Och jag tänker inte överge City förrän det fungerar, säger han.


Ämnen i artikeln:

Mikael NestiusStockholm City

Mikael Nestius. Foto: Resumé

Kommer 25 tjänster att försvinna?
– Jag skulle snarare säga att 25 tjänster hotas. Det är en mer korrekt beskrivning.

Varför tar ni detta grepp`

– Vi har hållit på med tredagarsutgivningen i sex månader och kommit fram till att både läsare och annonsörer gillar måndagar och torsdagar, medan de visar mindre intresse för onsdagar. Därför satsar på de dagar där vi har intäkter och läsare och offrar onsdagen.

Kan ni erbjuda några av de berörda jobb i Skåne, med tanke  på att de har köpt redigeringstjänster av er?

– Ja, vi har erbjudit fyra redigerare jobb i Malmö.

Vad ger det här för signaler till annonsörerna. Ni bantar och bantar. Blir ni en veckotidning i nästa steg?
– Nej, nu har vi gjort oss i ordning för att klara lågkonjunkturen. Vi räknar med att klara oss tills allt vänder. Vi bantar vår kostnadsmassa rejält.

Redaktionellt?

– Vi plockar bort allt så kallat generiskt material, i praktiken säger vi upp alla avtal med byråer som levererar både text och bild till flera köpare. Vi plockar till exempel bort allt tv-material. Vi vrider oss ännu mer mot Stockholm i vår bevakning.

Upplagan?

– Vi ska trycka flera tidningar, framför allt på måndagar som får längre liggtid.   

Hur lång tid ger du tvådagarslösningen?

– Den gäller för alltid.

Om den inte funkar så är det alltså slut med Stockholm City?
– Nej, det kan man inte säga. Det är ägarna som beslutar sånt.

Sitter du kvar om det City blir en veckotidning?

– Det kan man heller aldrig säga något om. Vi tar en dag i taget. Och jag tänker inte överge City förrän det fungerar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.