Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Jag reflekterade i månader över livet”

Publicerad: 16 Oktober 2015, 15:31

Petronella Panérus tillträdde som vd på Åkestam Holst i augusti.

Foto: Julia Lundin

Petronella Panérus är nytillträdd vd på Åkestam Holst. För Resumé berättar hon om den oroliga barndomen, viljan att vara ensam och om hur hon ska göra Åkestam Holst till Sveriges bästa byrå.


Ämnen i artikeln:

Petronella PanérusReklammarknadenGöran ÅkestamReklambyråerÅkestam HolstHelgintervjunreklamkampanjerReklamGreat Works

Petronella Panérus har en bakgrund som vd för några av Sveriges främsta byråer och har nu tagit steget till att driva Åkestam Holst djupare in i framtiden. Hon utstrålar en genuin trygghet och har lätt till skratt. En kvinna med mycket skinn på näsan och villig att se framåt. Panérus växte upp i Västerås, med en ensamstående mamma och två syskon, en äldre syster och bror. Hon beskriver barndomen som trasslig, men beundrar sin mamma som fick det att fungera.

– Jag växte upp i en ganska usel del av staden. Oavsett om du vill det eller inte så präglas du av din barndom. Därför är det viktigt att veta varifrån du kommer, vad du får med dig in i livet och vad du inte får med dig. Jag fick inte den grundtryggheten som barn behöver. Men jag hade mina äldre syskon och de har betytt oerhört mycket. Det var svårt för mamma att ta hand om alla tre barn, då hon är lite obalanserad. Det var väldigt kreativt hemma, men också jobbigt bitvis.

Hur har du präglats av detta?
– Det var ett organiserat kaos. Jag har tävlingsdansat balett sedan jag var fyra år och tränat gymnastisk på elitnivå under många år. Det var en fast punkt för mig. Även om mamma var obalanserad var det ändå tydligt. Middag klockan sex, vi skulle läsa läxor och det var överhuvudtaget väldigt uppstrukturerat. Om mamma inte hade haft den här strukturen hade vi fallit igenom systemet.

Petronella Panérus väg in i byråvärlden började med ett stort intresse för programmering. Det fanns kanske inte på kartan när hon började som programmerare på Posten att hon en dag skulle vara vd för Åkestam Holst.

– Jag pluggade ekonomlinjen, med IT-ekonomi-inriktning. Jag började programmera. Vi var egentligen den första kullen som fick en dator år 1992. Det är ibland de oväntade valen som för dig framåt. Det valet såhär i efterhand är klockrent. Det allra första jobbet var som programmerare på Posten. Men jag var nog inte tillräckligt bra för detta. Jag blev manisk med att lösa uppgifter.

Den allra första kontakten med branschen fick Panérus på en mediebyrå under tidigt 90-tal.

– En av mina bästa vänner jobbade på en mediebyrå i Stockholm som hette Message Plus. Jag började där när jag var 25-26 år. Vi kunde redan 1996 se en förändring, att det började puttra litegrann. Hur kommer medievärlden förändras i och med den digitala utvecklingen? Vi pratade mycket om detta. Så vi skrev en affärsplan som blev Message Plus Digital, som blev en systerbyrå till Message Plus. Det var en av Sveriges första digitala annonsbyråer. AMF Pension var vår största kund. Men vi var lite för tidiga in i den digitala världen.

Därefter avverkade Petronella Panérus reklambyrån Lowe Brindfors, där hon fick stor nytta av sin tidiga internetkunskap.

– Det var ganska få som hade den då jag började på Brindfors 1999. Jag kände att alla projektledare ska väl kunna internet, då vi ska vara kanaloberoende, men det var för tidigt då också. När kreatörerna vunnit guld för Utomhus i Cannes och jag kom och pratade om kampanjsidor så tittade de konstigt på mig (skratt). Men vi får inte glömma att det är nästan 20 år sedan.

Varför valde du reklambranschen?
– Det finns så mycket galenpannor. Det är en rolig miljö. Att få skapa värde till våra kunder är obetalbart.

Efter Lowe Brindfors följde Publics, Scholz & Friends och Great Works. På de två sistnämnda som vd. Man tänker rent spontant att en byrå-vd springer på otaliga möten, roddar med medarbetare och företräder företaget på alla sätt och vis. Stressen finns där. Men Petronella Panérus lärde sig att hantera den.

– Alla måste hitta en balans i livet. Mellan jobb, fritid och hälsa. Man måste gå igenom situationer och upplevelser för att hitta balansen. Man måste förändra vissa saker för att må bra. För mig blir det viktigt för en byrå som Åkestam att ha bra balans för att kunna bli en bra medarbetare och bra sparring-partner. Det som är konstant – allt kommer gå snabbare och snabbare i framtiden.

Obalansen fann sig när Petronella Panérus var vd på Scholz & Friends. Sommaren 2012, nära tre år efter att hon tillträtt som vd, så kände hon att det inte gick längre.

– Det var mycket att ta tag i på Scholz. Byrån växte fort. Om man inte har strukturer och processer är det lätt att saker faller igenom. Jag jobbade mycket då och hade inte alls hittat balansen. Scholz hade fått upp resultatet och gjort den förändringen som behövde göras och jag kände att energin var borta.

Petronella Panérus reflekterade i flera månader över livet, vad hon ville och vart hon skulle. Hon behövde lugn.

– Jag var ute och promenerade helt enkelt. Jag tog cykeln till Slussen, hoppade på bussen och promenerade i Hellasgården flera gånger i veckan. Det är bland det bästa jag gjort i livet. Att få ge mig själv den möjligheten och våga bryta upp utan att ha någonting annat på gång. För mig blev det en vändning.

Reflektionerna förde henne till Great Works i januari 2013, där hon varit fram tills nu. Den 17 augusti blev hon vd på Åkestam Holst, medan Göran Åkestam ”gick ner på golvet” som senior creative advisor. Great Works och Åkestam ingår i samma nordiska nätverk, NOA.

– Åkestam har genom tiderna varit väldigt proaktiva istället för defensiva. De tog till sig internet väldigt tidigt. 2011 blev de utsedda till den bästa digitala byrån i Nordeuropa. Jag ska se till att bevara den här kulturen och förändra där det behövs förändras. Jag har ju genom att Great Works är med i samma allians, NOA, träffat Göran Åkestam väldigt mycket. De båda byråerna påminner om varandra kulturmässigt. Men det finns såklart skillnader.

fgdf

Thomas Høgebøl, Petronella Panérus och Göran Åkestam.

Du tvekade innan du tog jobbet som vd på Åkestam?
– När jag fick frågan tänkte jag ”hjälp!”. Det är en stor byrå och jag trivdes på Great Works. Jag behövde en vecka för att fundera. Jag är jätteglad för att jag vågade ta steget. Man ska vara pyttelite rädd, men det ska vara rätt typ av rädsla.

Petronella Panérus är kvinna och vd. Men just denna fråga har aldrig varit något problem för henne.

– Jag har aldrig blivit bemött på något annat sätt. Det är viktigt att vi stöttar kvinnor och bygger varandra, vilket jag tycker att vi gör. Det finns dolda strukturer, men de nosar man rätt på tidigt. Det är många olika frågor som jämställdhet, mångfald och hållbarhet som branschen måste hålla koll på.

Hur känns det att axla rollen efter Göran då?
– Jag sa att ska jag börja så vill jag att Göran ska vara kvar. Både Kenneth (läs Adenskog), Göran och jag har tydliga ansvarsområden för att fasa in och fasa ut. Åkestams affärsidé är att göra reklam som folk pratar om och vi ska fortsätta på det spåret.  Men vi ska ändå förhålla oss till vad som händer i omvärlden. Jag tycker att Åkestam har varit bra på det genom åren och ligger i framkant, men det gäller att hitta balansen mellan förändring och den traditionella affären. De har alltid vårdat namnet reklambyrå och här kommer alltid finnas duktiga kreatörer som kan berätta en historia.

85 personer arbetar på Åkestams Holsts olika avdelningar idag. Företaget sitter idag på två våningar på Kungsgatan.

– I november flyttar vi ner till ett stort våningsplan. Då kommer även Great Works att flytta in. Närheten är viktig. Vi kan jobba med varandra, men har tydliga avgränsningar.

Är du en social person?
– Egentligen är jag ganska introvert. När alla åkte på fräsiga byråfester så kunde jag åka hem och lyssna på musik en hel helg. Göran är så jäkla rolig för han kunde säga såhär på skämt att ”det är så fantastisk roligt när du har blivit vd på byrån, som älskar att stå på scen!” och så börjar han asgarva för han vet att vi är ganska lika där. Det blir extra viktigt för mig att när det har varit mycket socialt umgänge så måste jag ha tid ensam för att tanka energi.

För att finna lugnet, så är Petronella Panérus intressen att meditera och vandra.

– Jag åker fortfarande till Hellasgården varannan helg och går min mil. Jag kan sitta hemma och stirra i väggen en timma och älska det. Jag trivs väldigt bra i mitt eget sällskap. En otroligt viktig grej är min meditation klockan fem. Allt ramlar ner då. Jag kör även klassisk balett, yoga och löpträning.

Blir det många sena kvällar på kontoret?
– Det går i perioder. Jag tycker ju att det är kul att jobba – men till en viss gräns. Det är aldrig roligt när det blir för mycket av någonting. Självkännedom är viktigt och vet du dina begränsningar blir det lättare att navigera i livet.Ta en kvart om dagen och reflektera.

Vad drömmer du om?
– Att sitta i ett litet hus i Deja, Mallorca. Titta ut över havet eller bergen. För mig så är det en kraftplats. Jag åker dit och vandrar en gång om året. Jag går helst själv.

Vem inspireras du av?
Anita Roddick som grundade Body Shop. Hon är en cool kvinna som jag aldrig haft möjlighet att träffa men som jag läst mycket om. Sen måste jag säga min mamma trots sin galenskap, för jag fattar inte hur hon lyckades, avslutar Petronella Panérus.

FAKTA/PETRONELLA PANÈRUS
Ålder: 46
Bor: Kungsholmen
Uppväxt i: Västerås, flyttade till Stockholm som 18-åring
Familj: Dottern Effi som är sex år
Karriär: Posten, Message Plus Digital, Lowe Brindfors, Publics Stockholm, Scholz & Friends, Great Works, Åkestam Holst
Utbildning: Civilekonom, IHM, UGL, Berghs School of Communication, Retorik, Medlingshantering mm.
Senast lästa bok: Teslamannen Elon Musks självbiografi
Bästa tv-serie: The Wire
Medievanor: Dagens industri och nyhetssajter
Nätverk: Göran Åkestam, Anna Serner (vd Svenska Filminstitutet), Anna Qvennerstedt (Forsman Bodenfors) och Magnus Wålsten (medgrundare Great Works)
Mentor: Ulla Andersson. ”Det är en person som betytt väldigt mycket för mig i livet. Hon backade upp mig och lyfte mig. Det kom jag inte på förrän för några år sedan att jag hade Ulla att tacka för allt. Hon startade en av de första mediebyråerna i mitten av 80-talet.”

Här nedan ser ni en av Åkestam Holsts senaste kampanjer för Tre:
"En varumärkesförflyttning där konceptet ”Never stop sharing” påverkat allt från reklam till tjänsteutveckling. Extra roligt är att vi redan efter några veckor ser tecken på att den fungerar”, säger Petronella Panérus.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.