Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Jag ser mig som en idéspruta"

Publicerad: 10 Januari 2012, 10:25

Veckans Affärers förre webbchef går över till webbyrån inUSE

Foto: Pressbild.

Mikael Zackrisson lämnade Veckans Affärer för ett år sedan för ett tidsbegränsat projekt hos Sveriges Radio. Nu går han in som digital strateg och affärsutvecklare på webbyrån InUse. – Jag ser mig som en idéspruta och igångstartare, men då projekten övergår till en mer förvaltande roll är det dags för andra att ta över, säger han.


Ämnen i artikeln:

WimpSpotifyVeckans AffärerInternetworld

Mikael Zackrisson har jobbat med olika internetfrågor sedan slutet av 1990-talet. Han har arbetat med projektledning, redaktionell utveckling och affärsutveckling på alltifrån Veckans Affärer till Internetworld.

Han kommer närmast från ett tidsbegränsat projekt hos Sveriges Radio som gick ut på att distribuera material i såväl Spotify som Wimp.

– Du vet hur det är med fasta tjänster inom Public Service och det viktigaste för mig var att få proof of concept att det hela fungerade, vilket det också gjorde, säger Mikael Zackrisson.

Och nu är det alltså webbyrån InUse som gäller framöver.  Men han ser sig inte själv som någon hoppjerka.

– Nej, jag har varit 3-4 år på varje arbetsplats. Så jag ser mig snarare som någon som vill göra nytta och roliga saker, säger Mikael Zackrisson.

Webbyrån InUse har funnits sedan 2002 och har idag 80-talet medarbetare, varav 35 i Stockholm.

Om ett par veckor flyttar InUse till Hornstull och Mikael Zackrisson får rollen som digital strateg och affärsutvecklare, vilket dels innebär att han ska hjälpa kunderna att se nya strategiska möjligheter, dels konkretisera hur sådana möjligheter kan genomföras på ett praktiskt sätt.

Webbbyrån InUse har lång erfarenhet inom interaktionsdesign och att genomföra förstudier kring webben.

Byrån har utvecklat något som man kallar effektstyrning och nu är målet att ta nästa steg i sin utveckling.

– Vi ska satsa hårt på att ta ansvar för hela den digitala kommunikationen. Här blir man roll att erbjuda en övergripande kunskap när det gäller digitala kommunikationsmöjligheter, säger Mikael Zackrisson.

Han räknar också med att han ska få stor nytta av sina redaktionella erfarenheter. På Veckans Affärer var han webbchef och ansvarade bland annat för samarbetet med TV4 – Ekonominyheterna.se.

Mikael Zackrisson var också med om att grunda en entreprenörssajt samt köra olika webbtidningsevent.

Varför lämnade du egentligen Veckans Affärer?
– Jag tyckte att SR-projektet lät väldigt spännande så det var lite av ett drömprojekt. Jag vill hjälpa SR att nå ut med sitt material utanför sina egna domäner. Och jag anser naturligtvis att SR naturligtvis ska vara i allmänhetens tjänst, men vilken plattform man använder är inte relevant, säger Mikael Zackrisson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.