Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Jag tillhör den första helstörda generationen”

Publicerad: 31 Januari 2014, 10:49

Elin Bylin.

Foto: Pressbild.

28-åriga Elin Bylin arbetar med kommunikation och information på landstinget i Uppsala län. I en DN-intervju på Insidan berättar hon om ett projekt för att kunna hantera all digital information och hur man egentligen ska tackla det stadigt ökande informationsflödet.


Elin Bylin väljer bland annat att stänga av datorn en timme innan hon  går hem och lägger sig och hon ”glömmer” då och då mobilen när hon går  hemifrån.

På DN Insidan berättar hon att det är ett medvetet val för att vara en smart och sund internetanvändare.

–  Jag tillhör den första helstörda generationen, och har mer och mer  insett hur viktigt det är att vara avkopplad med jämna mellanrum för att  kunna leva uppkopplat, säger Elin Bylin till DN.

Hon och tre andra studenter vid informatörsprogrammet på Linnéuniversitet i Växjö skapade en hemsida med namnet: ”Vi är störda”.

Upplägget  går ut på att öka medvetenheten om hur man påverkas av överflödet av  information och hur den kan sorteras och hanteras.

– Vår vision med  projektet var att etablera uttrycket ”vi är störda” i bemärkelsen att vi  är en it-störd generation. Vi vill att störd ska vara något positivt,  säger Elin Bylin till DN.

Hon började att läsa till svensklärare, men  bytte till informatörsprogrammet. Hon har jobbat som webbkoordinator i  Botkyrka och arbetar idag med hemsidan, sociala medier och intranätet på  landstinget i Uppsala.

Hon anser sig inte vara någon  teknikmotståndare, men anser att ”Vi är störda”-projektet är än mer  aktuellt idag.

– Vi kommer  att vara störda och ska också vara det – men vi måste lära oss att  använda all ny teknik på rätt sätt för att inte bli stressade, säger  Elin Bylin till DN.

Här finns mer information om projektet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.