Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Jag tog nedläggningen bra”

Publicerad: 23 mars 2012, 14:59

Carina Nunstedt på ”Books & Dreams”

Foto: Fredrik Skogkvist

Carina Nunstedt jobbade för högtryck med Yourlife när Bonnier Tidskrifter plötsligt och oväntat lade ner magasinet i höstas. Efter fyra månader i medieskugga har hon nu klart med ett nytt jobb. För Resume.se berättar hon om karriären, bokskriveriet och om nya satsningen ”Books & Dreams”.


Ämnen i artikeln:

MamaYourlifeBonnier Tidskrifter

Att Bonnierägda Yourlife skulle läggas ner kom som en chock för många, även för Carina Nunstedt. Sista numret gick med vinst och varumärket som etablerats hade fått många hängivna anhängare. Carina Nunstedt, dåvarande chefredaktör och grundare av Yourlife samt kvinnan bakom bland annat titlarna Mama och Family Living, berättar för Resume.se att trots nedläggningen så måste man se de saker som kommer härnäst:

– Jag tycker att jag tog nedläggningen bra, jag är en person som ser framåt. Jag har aldrig varit en trygghetsnarkoman, säger Carina Nunstedt.

Yourlife var ett helhetskoncept med både magasin, webb och event – ett koncept som kom att  byggas till ett starkt och omtyckt varumärke. Det får Carina Nunstedt ta med sig och utveckla då hon efter påsk tillträder sin nya tjänst på Bonnierförlagens nya satsning "Books & Dreams". Grundidén kommer att vara densamma med events och möten, men fokuset har flyttats från tidskrift till bok.

– Jag har kvar varumärket Yourlife, men för mig är inte namnet det som är det viktiga utan det är innehållet vilket jag nu har flyttat in i böckernas magiska värld, berättar Carina Nunstedt för Resume.se.

Carina Nunstedt berättar att hon tackat nej till flera stora jobberbjudanden. Men när Håkan Rudels, förlagsdirektör på Bonnierförlagen, kontaktade henne för ett möte angående att ta Yourlifes event vidare så var hon direkt intresserad. Carina kom med namnförslaget Books & Dreams och tillsammans med Bonnierförlagen och Lina Rönning, tidigare event- marknadschef på Yourlife har de utvecklat satsningen.

Det var fler Bonniertitlar som lades ner i samma veva som Yourlife, men enligt Carina Nunstedt handlade det inte om att stötta varandra tidningarna emellan. Uppe i Bonnier Tidskrifters stora korridorer hade hon fullt upp med att ta hand om sin egen redaktion.

Kan du förstå Bonnier Tidskrifters beslut så här i efter hand att lägga ner Yourlife?
– Jag har ju jobbat som chef och chefredaktör i många år så jag förstod av erfarenhet, även om jag kanske inte höll med. Men nu tar jag konceptet vidare i ett annat Bonnierhus, ett koncept som jag tror på.

Hur är din relation gentemot Bonnier Tidskrifter och vd:n Ulrika Saxon? Är du besviken?
– Vi har jobbat ihop i tio år och vi har en mycket bra relation. Ulrika är en inspirerande och stark yrkeskvinna och det är inte omöjligt att vi kommer hitta på något igen.

Bonnier Tidskrifter gör ständigt nya magasinsatsningar och det sker många förändringar inom det segmentet. Exempelvis står nu chefredaktörsstolen på Mama och Family Living ledig.

Carina Nunstedt berättar att "Books & Dreams" ska anordna event med både nationella men även med ambitionen att inkludera internationella författare. Eventen kommer vara helkvällar, "ett sätt att umgås". Två författare hon gärna skulle se på ett event är Mikael Nemi som skrev den omtalade "Populärmusik från Vittula" eller den amerikanska författaren Kathryn Stockett som skrev succéboken "Niceville".

Mellan Yourlife och "Books & Dreams" har Carina Nunstedt ägnat sig åt ett bokuppdrag, hon skriver tillsammans med en känd person dennes biografi. Men hon vill inte avslöja vem personen i fråga är. Skrivandet har alltid funnits i Carinas liv, hon har skrivit och medverkat i böcker tidigare och hon skrev mycket i Yourlifemagasinet:

– I magasinet gjorde jag alla längre intervjuer och de blev bara längre och längre, skrattar Carina.

– ”Books & Dreams” kommer inte vara på heltid så jag kommer kunna ägna mig lite åt att skriva också vid sidan om.

Carina Nunstedt har en lång meritlista. Hon kan tituleras tidningsentreprenör, journalist, chefredaktör och mediekonsult. Men hon kan inte sätta fingret på vad som har varit roligast hittills men:

– Det är en svår fråga eftersom jag tycker allt är så roligt. Men jag tycker framförallt om att starta nya varumärken som berör och som är angelägna. Att kunna omsätta nya idéer och genomföra dem. Och så alla möten med spännande människor som öppnar dörren till sina liv.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.