Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Jag tror inte detta ökar bokförsäljningen direkt”

Publicerad: 7 November 2012, 11:56

Ett montage av omslaget till nya boken och skärmdump från blogginlägget.

Katrin Zytomierska har fått massiv kritik efter att hon attackerat en annons från Sats. Hennes förläggare Kristoffer Lind förnekar att det är ett pr-knep för hennes senaste bantningsbok. – Det är aldrig en del av vår marknadsföringsplan att få våra författare att bli så hatade som möjligt, säger han.


Ämnen i artikeln:

Katrin Zytomierska

I måndags gick bloggaren Katrin Zytomierska ut hårt på sin blogg mot en  av gymkedjan Sats reklambilder. Bilden föreställer medlemmen Josephine  efter ett träningspass.

"Fy fan vad pinsamt att marknadsföra det här resultatet på en tjej som  tränat i 13 år" och "Vem fan i helvete vill identifiera sig med det här?  Vill någon se ut så här?", skrev Zytomierska bland annat.

Inlägget har fått massiv kritik i sociala medier och i kommentarsfältet som fått över 840 kommentarer. Men Katrin Zytomierska står fast vid sin åsikt.

– När hon ställer upp på en sådan reklamannons måste hon vara beredd på  att alla kanske inte kommer att älska den, säger hon till Aftonbladet.

Enligt henne får hon mejl från människor som Josephine tio gånger om dagen.

– De bifogar bilder och vill att jag ska hjälpa dem gå ner i vikt. Om  jag lagt ut och recenserat ett sådant mejl på min blogg, då hade man  kunnat kalla mig för elak. Men inte när det gäller en offentlig  reklamkampanj.

Flera har på sociala medier lyft det faktum att Katrin Zytomierka  alldeles nyligen släppte boken "Sött och annat gott! : Det goda  LCHF-baket" och menade att hennes bloggattack var ett sätt att göra pr  för boken.

Det förnekas av hennes förläggare, Kristoffer Lind, på Lind & Co.

– Katrin är seriös, men spetsar till sina påståenden. Vad hon säger i  sina böcker är att alla kan bli smala om man vill. Sedan kan sättet hon  säger det på uppfattas som ganska hårt, men det finns ingen motsättning  mellan hennes blogginlägg och vad hon skriver om i sin bok, säger han  till Resumé.

Vissa påstår att det hela bara är en del av pr-strategin för boken?
– Så är det inte kan jag garantera. Det är i alla fall inte något som vi  är en del av. Det är aldrig en del av vår marknadsföringsplan att få  våra författare att bli så hatade som möjligt, säger Kristoffer Lind med  ett skratt.

– Katrin är en väldigt kontroversiell person, liksom många av våra  författare, och vi styr inte vad de skriver eller pratar om. Men jag  tror inte detta ökar bokförsäljningen direkt

Så du tror det påverkar försäljningen negativt?
– Katrin tillhör en kategori av människor som är väldigt ovanlig i  Sverige: man antingen älskar eller hatar dem. Jag tror bara att  detta förstärker den polariseringen och att de som gillar henne  fortfarande kommer att köpa boken. Men jag vill understryka att vi inte har del i vad hon skriver på sin blogg.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Katrin Zytomierska

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.