Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Jag tycker att tidsandan präglas av ryggradslöshet och allmän feghet”

Publicerad: 21 december 2017, 15:28

Johan Östlund, Petronella Panerus och Patrick Kampmann.

2017 har varit ett händelserikt nyhetsår. Resumé ger ett antal branschprofiler chansen att säga sitt om året som gått. Nu har tiden kommit till McCanns vd Johan Östlund, Petronella Panerus vd på Åkestam Holst och Patrick Kampmann, seniorstrateg, Volontaire.


Johan Östlund, vd, McCann Stockholm

Årets mest samtida?
”Magnus Jakobsson.”

Årets ängsligaste?
”Hela branschens FOMO. Om fler människor var intresserad av att fördjupa sig i evidensbaserade studier och riktig kunskap så skulle ängsligheten reduceras med ungefär 47 %.”    

Årets upplevelse:
”När jag började på McCann den 1: a november.”

Årets klyscha:
”''Vi ska arbeta med content ur ett customer-centric och datadrivet perspektivet'. Jag visste inte att det fanns några alternativ till att skapa innehåll som inte bygger på insikter (bygger på data) om en kund.”

Årets story:
”Att Richard Thaler vann Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 2017.”

Årets reklam:
”Adam & Eve/DDB och deras reklam för John Lewis. Att gång på gång, varje år, göra skillnad på denna nivå är häpnadsväckande briljant. Poängen är just att det är varje år – över tid – de gör skillnad. Inte bara under ett givet år.”


Årets dumhet:
”Finns så många dumheter att det vore orätt att lyfta fram bara en dumhet. Problemet är snarare att det finns problem som inte bara är dumma utan allvarliga och för jävliga.”

Årets drama:
”Daniel Vaccinos nya frisyr.”

Nästa år lovar jag:
”Att fatta mer genomtänkta beslut.”

Det ska jag göra i jul:
”Umgås med familjen. Öka antalet stegmeter för att börja komma i form för 2018.”

Petronella Panérus, vd Åkestam Holst

Årets mest samtida?
”#metoo, självklart.”

Årets ängsligaste?
”Alla cheferna i början av #metoo som ingenting hört, ingenting sett och ingenting förstått.”

Årets upplevelse:
”Eftersom varje upplevelse är personlig måste jag säga Åkestam Holst "International Agenency of the Year" i AdWeek.”

Årets klyscha:
”Apropå #metoo: 'Vi visste ingenting.'”

Årets story:
”Önskar det fanns någon stor positiv historia att lyfta fram, men tyvärr tänker jag mest på avslöjandena av IT-skandaler inom statlig förvaltning och allt kring Nya Karolinska.”

Årets reklam:
”All reklam som förstår att människor är tänkande, kännande varelser.”

Årets dumhet:
”Debatten om reklamtävlingar.”  

Årets drama:
”Den lågintensiva och lågbegåvade snoppmätningen mellan Trump och Kim Jong-Un. Skrämmande och inte ett dugg underhållande.”

Nästa år lovar jag:
”Att jobba ännu hårdare för en inspirerande och jämställd arbetsplats som gör mirakel för våra kunder.”

Det ska jag göra i jul:
”Njuta av tystnaden och tid för reflexion. Jag hoppar helt enkelt över julfirandet och åker iväg och mediterar.”

Patrick Kampmann, grundare och seniorstrateg, Volontaire

Årets mest samtida?

”Den här tidens faiblesse för att med oerhörd tankekraft och formuleringskonst dölja innehållslöshet med teoretisk överbyggnad. Exempel: se föregående mening.”

Årets ängsligaste?
”Jag tycker att tidsandan präglas av ryggradslöshet och allmän feghet, men ett tydligt exempel är driften att ansluta till stora grupper vilket skapar ett tydligt ”vi och dom”. En sorts tankens medlöperi.”

Årets upplevelse:
”Djurö kyrka 10 juni.”

Årets klyscha:
”Blockchains va?”

Årets story:
”#metoo självklart”

Årets reklam:
”IKEA, det mesta de gör. De har gjort en tonartsförändring som har varit bra för dem.”


Årets dumhet:
”Det som har fått mig skratta mest i år är nog ändå Fyre Festivalen på  Bahamas. Och då har året ändå erbjudit många skrattfester.”

Årets drama:
”Tredje statsmaktens förtroendekris, en snurrande kompassnål. Vad kommer detta leda till?”

Nästa år lovar jag:
”Titta på lite mindre, delta lite mer. ”

Det ska jag göra i jul:
”Vara hemma och kramas med familjen.”

Håll koll på Resume.se under julhelgen för enkäter med fler branschprofiler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News