Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Jag vägrar ställa upp på att man måste gå Berghs för att få reklamjobb”

Publicerad: 15 April 2016, 14:54

Evelina Rönnung börjar som kreatör på heltid hos Åkestam Holst i juni.

Foto: Åkestam Holst

Hon är bara 24 år gammal, men har redan hunnit med att driva tre företag. I juni börjar Evelina Rönnung som kreatör på Åkestam Holst. I karriärintervjun berättar hon om känslan av oövervinnlighet, Berghs-hetsen och tjusningen med reklam.


Ämnen i artikeln:

Digge Zetterberg OdhNorth AllianceNoaKarriärBerghsBerghs School of CommunicationÅkestam HolstReklamEvelina RönnungReklambyrå

Jag får intrycket av att Evelina Rönnung aldrig står still. Ja, förutom vid hennes dagliga meditation under tunnelbaneresan då. Kreativ och orädd, egen bostad som 15-åring och fyra år senare ägare till tre företag.

Evelina Rönnung är född och uppvuxen i Göteborg. Som tioåring flyttade hon till skidorten Lofsdalen i Härjedalen, med 130 permanenta bofasta.

– Vi flyttade dit för att min mamma såg orten när vi var på skidsemester och förälskade sig i den. I Härjedalen bodde jag fram tills gymnasiet då jag gärna ville gå medieprogrammet. Det närmsta låg i Gävle – 30 mil bort, berättar Evelina Rönnung.

Att flytta hemifrån så tidigt hade både positiva och negativa effekter.

– Jag har alltid tänkt att det bara har funnits positiva konsekvenser, men det var inte riktigt så. Jag ångrar dock ingenting. Jag kände ganska direkt att jag inte ville bo i Härjedalen för resten av mitt liv, utan hade tydliga visioner om vad jag ville göra.

Varifrån kommer ditt driv?
– Helt ärligt, det har jag inget svar på. Det kan vara det faktum att jag växte upp i en liten ort, starkt förknippad med jantelagen och som fick mig att känna mig som en misfit.

Som gymnasieprojekt drev Evelina Rönnung en nöjessajt i Gävle, som hon efter studenten byggde en affärsverksamhet kring. Därefter blev hon och en kompis ägare till T-shirt Store i Gävle. Efter ett tag köpte Evelina Rönnung ut kompisen och stod som ensam ägare. Det var samtidigt som hon frilansade genom egen byrå där det bland annat designades hemsidor.

– Butiken öppnade i julshoppingen i december 2010 och gick bra till en början. Men det gick inget vidare för mig personligen då jag fick jobba så otroligt mycket. Först var det jätteroligt, men att bli vd så ung var tufft.

Projekten tärde mycket på psyket. Evelina Rönnung drev butiken ganska exakt ett år, innan det inte gick längre.

– Jag hade svårt att ta mig upp på morgnarna. För mig var det inte stimulerande.

Vad lärde du dig?
– Att misslyckas. Jag såg mig själv som oövervinnlig, att det inte fanns något som kunde gå fel.

Efter nedläggningen mellanlandade Evelina Rönnung i Uppsala där hon fick jobb på den digitala kommunikationsbyrån MXM Com. Hon tog en kvällskurs för ad:s på Berghs School of Communications och kom därefter in på den tvååriga art director/copywriter-linjen på reklamskolan. I maj är det dags för examen.

Varför medie- och kommunikationsbranschen?
– Jag får utlopp för min konstnärliga sida i en strikt kommersiell värld. Jag gillar det perfekta mellantinget – jag får skapa visuellt men också entreprenöriellt. Varenda gång vi får en ny brief så kan jag vara i den världen samtidigt som jag kan sitta i 20 timmar och välja nyanser på en himmel. Det är tjusningen med reklam.

Berghs målas upp som den bästa skolan i Reklamsverige. Evelina Rönnung håller med, men är även av en annan åsikt.

– Kommer man in på Berghs så har man jobb på de största byråerna i Sverige efter examen. Men jag vägrar ställa upp på att man måste gå på Berghs för att jobba i reklambranschen. Hur kan det vara så?

Är Berghs en överskattad skola?
– Jag fick revidera min syn på skolan när jag gick kvällskursen, då jag lärde mig sjukt mycket grejer på bara ett par veckor. Men jag tror att två år senare så har jag samma ståndpunkt som tidigare. Tidigare var du tvungen att bekosta utbildningen själv. Numera kan du finansiera den via CSN. Om man måste gå på en skola som kostar 180 000kronor lockar den till sig ett visst folk. Och om skolan har uttalade mångfaldsambitioner är det bedrövligt. Jag tycker dock att det är en jättebra skola.

Sedan i januari arbetar Evelina Rönnung tillsammans med kompanjonen Hugo Wallmo som kreatörer på deltid hos Åkestam Holst. De båda gick samma linje på gymnasiet i Gävle, han två år under. Senare visade det sig att de hade sökt in till samma utbildning på Berghs.

LÄS MER: Berghs-studenter fann idén till prinsannonsen – i Ikeakatalogen

Evelina Rönnung och Hugo Wallmo upptäcktes av Digge Zetterberg Odh, Head of Talent and Promotion på NOA som äger Åkestam, efter att de varit ansvariga för Berghs Instagramkonto. När kronprinsessan Victoria och prins Daniel fick sonen Oscar så var det Berghs-studenterna som stod för den mest uppmärksammade annonsen för Ikea.

LÄS MER: Åkestam Holst stärker upp med tre ny(gamla) kreatörer

Åkestam Holsts creative director Magnus Jakobsson gillade uppenbarligen också vad han såg. Så mycket att kreatörerna får fast anställning på reklambyrån efter examen i juni.

”Hugo och Evelina kvalar in på topp 3-listan av dessa. Dessutom är detta den typen av människor man älskar att jobba med. De är genuint bra”, sade han när de båda presenterades som värvningar för knappt en månad sedan.

– Det är bara glädje! Vi kände ganska snabbt efter mötet att ”Gud, vad det känns rätt!”. Åkestam har varit tydliga från första början med att de respekterar att vi går i skolan just nu, därför blir det väldigt lustfyllt att komma dit.

Hur vill du göra avtryck i reklambranschen?
– Jag har ett drömscenario om vart branschen ska vara. Det handlar om mer mångfald och att eliminera stereotyp reklam. Det går framåt, men borde gå snabbare.

Berätta mer.
– Med reklam har vi makt att påverka människor. Vi kan inte ta den lätta vägen ut, ibland måste det bli obekvämt. En anledning till varför jag blev intresserad av Åkestamär för att de vann Guldvågen (jämställdhetspris i byråbranschen grundat 2015 reds. anm). För mig var det viktigt, och en utmärkelse som borde funnits tidigare. Ska man vara relevant som byrå så måste man förstå vad människor drivs av. Jag kan också bli trött på att ens prata om det här.

Du valdes in i Simon Strands nätverk för unga talanger, 26Club. Är det en bedrift?
– Nej, men det känns onekligen ärofyllt.Jag blev övertygad när Simon Strand förklarade vad vi skulle göra. Målet är att bredda nätverken från tidig ålder. Jag har träffat 25 andra människor som skulle ta mig år att träffa annars.

Vad har du för karriärstips till andra som vill ta sig dit du är i dag? Vad ska man tänka på?
– Det känns förmätet att ge karriärtips efter tre månader i branschen, men oavsett vad det gäller tror jag att man måste vara villig att lägga ner extremt mycket tid för att bli bra. Jag har ingen talang utöver det vanliga, men jag har övat upp min inställning till arbetet. Sedan tror jag att man får mycket gratis om man är genuint nyfiken och oftare tackar ja än nej.

Hur viktigt är det att nätverka i den här branschen?
– Jag är kluven. Å ena sidan är det nästan en förutsättning för en stark karriär i en liten bransch, å andra sidan är jag själv inte särskilt kontaktsökande, vilket känns deppigt om jag ska tro min egen tes.

Hur viktigt är sociala medier för sitt personliga varumärke i dag?
– Har man ett uttalat mål med sitt personliga varumärke ser jag ingen anledning till att inte använda sig av sociala medier för att uppnå det. Det är ju ett kraftfullt medel för den som vill framhäva sig själv, men att mediet i sig skulle vara viktigt vet jag inte – att totalt undvika sociala medier kan ju göra jobbet minst lika bra.

FAKTA/EVELINA RÖNNUNG
Ålder: 24
Bor: Kungsholmen
Uppväxt i: Göteborg och Lofsdalen
Familj: Sambo
Karriär: T-shirt Store, MXM Com och Åkestam Holst
Utbildning: Reklam Art Director, Berghs School of Communication
På nattduksbordet: Att simma med hajar av Joris Luyendijk. Ett försök att förklara finansbranschens
innersta för oss som inte kan något.
Bästa film: Jag ser aldrig på film. Men antagligen något klyschigt om typ Zlatan.
Medievanor: Twitter
Nätverk i medie- och kommunikationsbranschen: ”The North Alliance. Lol.”

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.