Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Jag växte upp i en Mad Men-miljö"

Publicerad: 24 Oktober 2014, 12:15

Helena Danielsson.

Filmproducenten Helena Danielsson spexade med Hipp Hipp-gänget under Lundatiden, bidrog till Mikael Persbrandts genombrott och har jobbat med den legendariske filmregissören Lars von Triers bolag Zentropa. Hennes pappa var reklambyrå-vd, men hon valde att lämna branschen efter att ha fått en spark i arslet av filmregissören Åke Sandgren. Nu ska hon göra en storfilm – The Childhood of a Leader, där bland annat Twilight-stjärnan Robert Pattinson spelar en av rollerna.


Ämnen i artikeln:

MTGIngmar BergmanPeter SettmanMikael PersbrandtAnders JanssonMads MikkelsenJohan WesterDon Draper

– Jag är lika begeistrad i regissören Brady Corbet som filmens manus, säger Helena Danielsson.

Hon har producerat filmer som Svinalängorna, Tyskungen även Mikael Persbrandts stora genombrottsfilm Dag & Natt.

Nu står hon alltså vid sina drömmars mål och ska producera en internationell storfilm som är en hennes första film där hon jobbar med en amerikansk regissör – Brady Corbet.

Filmen The Childhood of a leader har Twilight-stjärnan Robert Pattinson, Nymphomanics Stacy Martin, legendaren Tim Roth och Berenice Bejo som var Oscars-nominerad för The Artist i rollerna.

– Jag träffade den amerikanske regissören och hans fru Mona Fastvold och deras finansiering och projekt hade gått lite i stå, säger Helena Danielsson.

Arbetet sker genom Brain Academy, vilket är ett bolag som är startat av Peter Settman i samarbete med MTG-ägda Nice Entertainment Group.

Brady Corbet slog igenom som barnskådespelare och har jobbat med flera av Europas största regisssörer som Mikael Haneke, Lars von Trier och Olivier Assayas.

– Brady Corbet är bara 26 år och jag tycker att han som filmare är som en "renässans person" , begåvad, intresserad av omvärlden med ett skarpt öga. Manuset är helt fantastiskt säger Helena Danielsson.

Hon har jobbat med paret i ett år och filmandet inleds i Budapest i januari.

Det var ingen självklarhet att Helena Danielsson skulle ge sig in i filmbranschen, utan hon slickade kuvert på pappas reklambyrå redan i unga år.

– Byrån låg på Gamla Väster i Malmö, vilket under 60- och 70-talet blev ett riktigt hippt kvarter under reklambyråernas guldera, säger Helan Danielsson.

Hennes pappa var lång, mörk, ståtlig och lik Don Draper i tv-succén Mad Men. Det pågick ständiga fotosessioner på byrån och hemmavid var det en strid ström av reklambyråfolk som kom och gick.

– Jag växte verkligen upp i en Mad Men miljö, säger Helena Danielsson.

Den kreativa miljön som hon upplevde då har präglat henne under resten av hennes liv.
– Många av de prisvinnande reklambyråerna fanns ju på Gamla Väster, säger Helena Danielsson.

Det var dock inte hugget i sten att hon skulle börja jobba med reklambranschen trots sin uppväxt.

Hon började läsa psykologi vid Lunds universitet, men insåg snart att ett sådant yrke skulle bli för ensamt. Det blev i stället Medie- och kommunikationsvetenskap som gällde – hon har ändå en dubbelexamina eftersom hon slutförde psykologiutbildningen genom enstaka kurser.

Det var också vid Lunds universitet som hon träffade Hipp Hipp-gänget Anders Jansson och Johan Wester – hon blev bland annat scenografiansvarig för Lundaspexen och engagerade sig även i flera Lunda karnevaler.

– Jag producerade filmen Angst i regi av Anders Jansson (Tiffany Persson) och den var en travesti på bland annat Hets. Jag kan konstatera att så gott som alla som var med då är aktiva i branschen än idag, säger Helena Danielsson.

Hon började jobba lite mer aktivt på sin pappas reklambyrå under studierna och producerade ett antal reklamfilmer.

– Det mest intressanta var att hitta regissörer som ville berätta en historia. Så det blev allt vanligare på 1970-talet att man började rekrytera långfilmsregissörer i stället för reklamfilmsregissörer, säger Helena Danielsson.

Efter avslutade studier började hon på en marknadsavdelning som levererade produkter till industrin.

- Det var en stor marknadsavdelning á la Tetra-Pak. Jag skulle vara assistent åt marknadschefen, men det var inte så kul och kreativt, säger Helena Danielsson.

Hon hoppade av efter två år och träffade entreprenören Peter Eyermann
i den vevan. Han hade precis startat Producenthuset.

– Peter Eyermann var alltid före sin tid. Han etablerade kontor i Västra Hamnen när ingen fattade att det skulle bli coolt, utan det bara fanns massa lastfartyg där, säger Helena Danielsson.

Producenthuset bestod av reklamfilmare, men att så gott som samtliga närde en dröm om att göra långfilm, enligt Helena Danielsson.
– Jag var cineast och såg extremt mycket film på den tiden, säger hon.

Hon gjorde ett av Z-TV:s första program "Zött, Zalt och Zyrligt" – som sponsrades av Malaco.

– Det var ett helt absurt kultur- och liveprogram som skulle bevaka teaterscenen i Köpenhamn och Malmö, haha, säger Helena Danielsson.

Det blev även jobb för Lars von Triers bolag Zentropa vid flera tillfällen.

– På den tiden fanns det ingen bro, utan man fick åka flygbåt över. Zentropa fanns ju vid ett gammalt militärområde och där sitter man än idag. Jag såg Lars von Trier åka runt med golfbil i området, säger Helena Danielsson.

När Åke Sandgren på Nordisk Film gett henne en spark i baken övergav hon reklambranschen helt i mitten på 1990-talet.
– Han sade jag ser i dina ögon att du vill göra drama, säger Helena Danielsson.

Sagt och gjort hon ringde SVT och blev först kaffekokare i dramaserien Torntuppen byggde på Jan Fridegårds romansvit, men fick senare flertalet frilansuppdrag som regiassistent, inspelningsledare, produktionsledare, linjeproducent.

Hon började sedan arbeta för Sonet Film under distributionens glada dagar, som hon kallar det. Det var en spännande tid och personer som Josef Fares och Lukas Moodysson fick sina stora genombrott, enligt Helena Danielsson.

Det var inte förrän hon träffade Peter Aalbaek Jensen som var finansiär och exekutiv producent för kortfilmen Dag och Natt som producentkarriären skulle få en riktig skjuts.

Men inte bara för henne, utan det blev också Mikael Persbrandts stora genombrottsfilm - han vann Ingmar Bergman-priset för den.

Dag & Natt regisserades av Simon Staho och hon hade tidigare jobbat med honom i triangeldramat "Nu" där Mads Mikkelsen och Mikael Persbrandt spelade huvudroller.

– Simon Staho var en ung självlärd regissör. Filmen var i svartvit och hade bland annat en scen med värsta tungkyssen mellan Mads Mikkelsen och Mikael Persbrandt. Vi filmade Nu utanför Uddevalla och hade paparazzis efter oss. Både Mads Mikkelsen och Mikael Persbrandt hade ju utsetts till landets sexigaste män haha, säger Helena Danielsson.

Hon startade sedermera den egna verksamheten Hepp Film.
- Jag gjorde Svinalängorna med Noomi Rapace i huvudrollen och fick frågan om jag ville producera hennes och Olas stora projekt. Bosse Högberg och Anita Lindblom var lite som Bonnie & Clyde och 60-talets stora skandalpar så det var klart att man ville haka på, säger Helena Danielsson

Filmen var slutfinansierad med 38 miljoner kronor, men hon blev senare tvungen att dra i handbromsen.

– Man går igenom tuffa utmaningar, men det stärker en, säger Helena Danielsson.

Hon utsågs till årets bästa producent under den europeiska motsvarigheten till Oscars-galan – European Film Academy år 2012.

– Det går bland annat ut på att man ska ha jobbat över gränser. Jag fick en chock när jag vann och trodde först att jag gjort något fel när de hörde av sig, säger Helena Danielsson.

Hennes nya uppdrag Childhood of a leader är mer som en europeisk independentfilm – en psykologisk thriller och en skildring av hur fascismen växte sig stark efter Versaille-fördraget i slutet av 1:a Världskriget, enligt Helena Danielsson.

– Vi räknar med att först lansera den under festivalen i Venedig och därefter i Toronto, säger hon.

Beslutet att lämna reklambranschen är inget hon ångrar, utan Helena Danielsson tycker att hon har haft stor nytta av sina erfarenheter där.

– Filmbranschen handlar också om kommunikation och hur man bäst marknadsför en produkt. Ibland är det bättre med riktad marknadsföring än att brassa på med massa trailers, säger hon.

FAKTA/HELENA DANIELSSON
Ålder: Fyller 48 i december
Familj: Make Mikael Svensson och sonen Mattis (17)
Bor: Malmö, 1800-tals hus i  Gamla Sofielund
Karriär: Olika anställningar inom reklambranschen key account manager och reklamfilms producent, frilans filmarbetare, film & tv producent både som anställd (Sonet Film, Zentropa, SVT ) och som entreprenör med internationellt fokus.
Utbildning: Gymnasium: 3-årig ekonomisk linje, Salzburgs Universitet/tysk litteratur & tyska språket, Lunds Universitet/ Fil kand,Psykologi och Media & Kommunikation. Diverse internationella fortbildningar inom filmfinansiering och distribution i Europa och USA.
Fritidsintressen: Skidåkning, yoga, natur, kultur
Motto: Höj blicken!
På nattduksbordet: Blandning efter dagshumör - Just nu: "Bränt Barn" av Stig Dagerman, "Den Vita Tigern" av Aravind Adiga,, "Att överlista djävulen" av Napoleon Hill
Dold talang: Tävlat i puckelpist
Fem viktiga personer i ditt nätverk:
Åsa Andersson Eneberg/Mazars SET Malmö
Reno Antoniades/ Lee & Thompson (min advokatbyrå), London
Helle Ulsteen/Kamoli Films Danmark,
Nik Powell, co-founder av Virgin Group, Oscars vinnande producent
Min man Mikael Svensson

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.