Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Jag vill reta upp folk”

Publicerad: 4 januari 2012, 08:53

Sverker Olofsson.

Foto: Björn Wanhatalo/SVT.

I kväll har Sverker Olofssons nya program ”Sverkers stora strid” premiär klockan 20.00 i SVT1. – Jag tror att jag passar bättre att ha lite stökigt omkring mig och verkligen gå på, säger han.


Ämnen i artikeln:

SVT

Bakgrunden till Sverkers stora strid är att han tycker att opinionsbildning är få förunnat samt att det är centrerat till Stockholm och Göteborg. Detsamma gäller mediebevakningen. Och nu vill han alltså råda bot på detta genom programmet ”Sverkers stora strid”:

– När hörde du senast en kulturpersonlighet eller kommunalråd utanför storstadsregionerna skapa opinion i en fråga, säger han.

Sverker rakt på var ett intervjuprogram. Hur skiljer sig Sverkers stora strid från detta?
– Det här är mer ett debattprogram. Vi ägnar en timme åt ett ämne och träffar alltifrån forskare och ansvariga i olika former till att föra en diskussion med en större publik, säger Sverker Olofsson.

Första programmet berör alkohol:

– Om du tittar i kväll får du se att det är stor skillnad mellan detta programmet och Sverker rakt på. Det blir ett betydligt rörigare program, säger Sverker Olofsson.

SVT lade ned Sverker rakt på. Hur ser du på det?

– Jag är en enkel arbetare i vingården så jag gör vad jag blir tillsagd att göra. Från början skulle Sverker Rakt på endast köras en säsong, men det blev ändå två säsonger. Sedan är det uppenbart att Hübinettes program hade bättre tittarsiffror, säger Sverker Olofsson.

I nästföljande avsnitt av Sverkers stora strid ska man exempelvis prata om mat, varför vi blir feta och bankerna:

– Min förhoppning är att verkligen reta upp folk så att man börjar fundera, säger Sverker Olofsson.

Sverker frågar om hur vi ser på namnet.

Resumé: – Det är väl kanske en signal om att den gamle Sverker Olofsson är tillbaka.

–  Ja, exakt så, säger Sverker Olofsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.