Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Jag ville inte riva ner Metro”

Publicerad: 27 maj 2014, 07:51

Mona Johansson ville inte vara kvar på Metro efter att ha fått insyn i tidningens framtid.

Foto: Yasmine Winberg.

För drygt en månad sedan avgick Metros tidigare chefredaktör Mona Johansson. Hon stod inte ut med att se Metros tidningsproduktion läggas på TT – ett faktum som stod klart i går kväll.


Ämnen i artikeln:

Christofer AhlqvistMetroMona Johansson

Den nya ordningen tros innebära att två tredjedelar av redaktionen förväntas gå. I dag består Metro av drygt 40 journalister.  

När Mona Johansson för en tid sedan blev invigd i planerna för tidningens framtid valde hon att inte fortsätta som tillförordnad chefredaktör på Metro – även om hon i samma veva blev erbjuden tjänsten som ordinarie chef för tidningen.  

– När beskedet kom var det ett enkelt beslut att fatta. Jag hade tillbringat 18 år att vara med och bygga upp Metro och då ville jag inte vara den som rev ned den. Under den här tiden har jag byggt något jag är väldigt stolt över. Men jag kunde inte tacka ja under de här förutsättningarna, säger hon till Resumé.

Hon beskriver det som en era som tagit slut.  

– Det känns och har känts mest bara sorgligt. Jag har investerat mycket tid och energi på Metro. Och att det är så många som berörs. Jag känner med redaktionen.  

Det blev 18 år på Metro för Mona Johansson. Under den tiden har hon hunnit vara nyhetschef, redaktionschef, tillförordnad chefredaktör och fått långa relationer med medarbetarna.  

– Folk är ledsna förstås. Det här är oerhört färsk information för de flesta, folk är i viss chock.  

Hon nämner några personer på redaktionen hon tycker är väldigt duktiga.  

Kristoffer Rengfors och Josefin Berglund är enormt duktiga nyhetschefer. Pontus Tengby, Anders Göransson och Karolina Skoglund är riktigt bra. Det här är oerhört trist eftersom Metros redaktion består av så duktiga personer.  

Att Metro nu lägger ut sin tidningsredaktion på TT är en del av en digital satsning. Men enligt Mona Johansson kommer det inte bli fokus på nyheter i första hand. Mer en satsning likt de nischsajter som redan finns i dag, som Metro jobb och Metro mode.  

Även om Mona Johansson säger att det var nödvändigt med en förändring, riktar hon en känga mot att inget gjorts tidigare.

– Hade man fått tillbaka en del av vinsten Metro Sverige gjort och satsat stort på digital journalistik tidigare, hade förutsättningarna sett annorlunda ut i dag, säger hon och fortsätter:  

– Det är trist och tråkigt och jag var inte rätt person att genomföra det här. Men jag önskar Christofer Ahlqvist lycka till.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News