Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Jan Friedman: "Ingen vet hur framtiden för Mittmedia ser ut"

Publicerad: 18 Augusti 2016, 09:45

Jan Friedman.

Foto: Pressbild/Mittmedia

Koncernens styrelseordförande ställer sig inte bakom det nedskärningsförslag som avslöjades i DN.


Ämnen i artikeln:

DNJan FriedmanMittmediaThomas PeterssohnPer Bowallius

Tidigare i sommar skakades mediesverige av nyheten om att styrelsen med ordförande Jan Friedman i spetsen ersatte Thomas Peterssohn med Per Bowallius på vd-posten. Anledningen var att staka ut en ny riktning.

Vad den riktningen rent konkret skulle innebära har sedan dess varit oklart. Men nya uppgifter från DN kan ge vissa indikationer. Enligt ett förslag som tidningen tagit del av kan koncernens framtid präglas av enorma personalnedskärningar, minskad utgivningstakt, ytterligare centralisering och gratistidningar.

LÄS MER: Mittmedia kan banta bort 3 av 4 journalister

Men enligt Jan Friedman är det felaktigt att det rör sig om ett förslag.
– Antagandet kommer från den tidigare företagsledningens beskrivning till styrelsen kring av ett av flera framtidsscenarios. säger han, som är upptagen med bilresor och styrelsemöten och därför väljer att svara på frågor via mejl.

– Nu arbetar den nya ledningen vidare med utvecklingsfrågorna. Ingen vet hur framtiden ser ut och vårt uppdrag i styrelsen är att hitta nycklarna till att säkerställa att den lokala utgivningsverksamheten kan bestå. Skall detta vara möjligt måste bolaget säkerställa att det egna kassaflödena inte äventyras.

Ställer du dig bakom förslaget som framkommit?
– Nej, styrelsen har inte ställt sig bakom några förslag om det fortsatta omställningsarbetet.

Vad händer nu – är det här förslaget en del av er framtida strategi?
– Företagsledningen arbetar prioriterat med framtidsfrågorna och beslutsunderlagen hamnar senare på styrelsens bord.

Vilken väg anser du att Mittmedia bör ta fram till 2018?
– Under lönsamma former fortsätta att vässa den lokala nyhetsverksamheten på alla plattformar och samtidigt ge annonsköparna både kvalificerade räckvidds- och målgruppstjänster.

LÄS MER: Analys: ”Thomas Peterssohns finger i luften åt sin efterträdare”

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.