Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jan Gradvall gör poddcomeback med framtidsforskare

Publicerad: 7 Oktober 2020, 07:54

Efter att ha tackat nej till flera förfrågningar lanserar journalisten Jan Gradvall en samtalspodd tillsammans med futurologen Magnus Lindkvist. Podden produceras av Poetic som hoppas att Gradvall+Magnus ska kunna ta bolaget till nästa nivå.


Ämnen i artikeln:

Jan GradvallWalter Naeslund

Poddbolaget Poetic är del av Walter Naeslunds, Julia Anjous och Jörgen Olofssons byrågrupp Mission to Mars där också reklambyrån Honesty och designbyrån Amore ingår. Poetic producerar sedan tidigare barn- och gravidpodcasten Babykaos och Nordea Private Bankings podcast ”The Talk”.

När Poetic nu släpper sin första externa podcast sker det med futurologen och föreläsaren Magnus Lindkvist och journalisten Jan Gradvall som här får fria händer i åtta avsnitt. Första säsongen är helt reklamfri.

– Vi ville göra en clean start, säsong två producerar vi eventuellt med en partner. Vi ser det här som ett långsiktigt projekt, säger Poetics vd Julia Anjou till Resumé.

Poetic fick kontakt med Magnus Lindkvist sedan han läst om byrågruppen. Han ville nu göra en podcast med Jan Gradvall som fått många förfrågningar sedan han gjorde musikpodden ”Gradvall” i Sveriges Radio, men tackat nej.

– Vi ser podden som ett delat ägandeskap där vi sätter ihop en helhet med produktion, musik och innehåll till sociala medier. Vi är i grunden ett poddbolag, men framgångsrika format når ut i fler kanaler än så. Här finns det en potential att på sikt skapa andra typer av uttryck, som en serie föreställningar till exempel. Det här känns som helt rätt nästa steg för oss.

Med tanke på vilka namn det handlar om, varför görs serien utan sponsorskap?
– För oss var det viktigt att de skulle vara helt fria när de skapar formatet och inte ha en sponsor som en del av processen. Till nästa säsong kan vi sen ta ställning till eventuella partnerskap när formatet satt sig och hittat sin publik.

Den första säsongen kommer i åtta avsnitt, där det första handlar om kreativitet. Julia Anjou lyfter fram vikten av ett bra första avsnitt eftersom lyssnarens utrymme för hur många poddar som kan följas är begränsat. Tanken är också att Gradvall + Magnus ska skapa ett bra case för Poetic som kan få fler att få upp ögonen för bolaget.

– En central del av Poetic är att enheten ska göra jobb för hela gruppen. Går vi med en kund som Lyko eller Doktor.se till ett annat ljudbolag kommer de addera sitt kreativa filter på produktionen och då är det lätt att tappa helheten, att det blir spretigt. Våra koncept bygger mycket på igenkänning och det kräver ett mått av kreativ disciplin. Ju fler delar vi kontrollerar desto lättare blir det att hålla ett konceptuellt fokus.

Gradvall + Magnus är en samtalspodd som tar utgångspunkt i journalisten och Handelsekonomens olika perspektiv, infallsvinklar och personligheter. Jan Gradvall, som varit rädd för att komma ut med en produkt som bara var ytterligare ett exempel i en kategori som svällt under tio års tid.  En stor del av materialet är skrivet och diskussionerna ska pendla mellan populärkultur, filosofi, tech och ekonomi.

– Det finns många samtalspoddar, många väldigt bra. Jag ville inte göra en snackpodd, men all respekt för alla som gör det bra i genren. Det som fick mig att tacka ja till detta handlar framför allt om att jag tycker det är en kul grundidé. Jag är lustdriven i allt jag gör, säger Jan Gradvall till Resumé. 

Magnus Lindkvist och Jan Gradvall har känt varandra under 15 år. I podden ska duon försöka förstå världen bättre genom sina olika ingångar.

Varför har du varit så försiktig med att podda innan?
– När jag skriver i Di Weekend försöker jag vara lite folkbildande och bidra med insikter, inte åsikter. Jag var rädd för att hamna där. Att bara sitta och tycka. Här försöker vi pröva oss fram i tanken och ambitionen är också att vara tidlösa i våra diskussioner, att inte bara prata om veckans ämnen. På så sätt kan podden leva längre.

Vilka roddar lyssnar du själv på?
– Jag lyssnar mer och mer på poddar, mest amerikanska. Ett exempel är ”Talking Politics” med universitetsprofessorn David Runciman. Den tar ett intressant idéhistoriskt grepp om politiken och försöker förstå världen tillsammans med historiker, författare och filosofer. Jag gillar också ”Filosofiska rummet” i Sveriges Radio

– Just de olika infallsvinklarna tror jag är det som gör vår podd potentiellt intressant. En podd med två journalister kan lätt bli navelskådande. Här handlar det dessutom om en dynamik där Magnus är den extroverte som föreläser och pratar högt, medan jag är en introvert skrivande person.

Vad har ni för målgrupp?
– Jag tänker aldrig så, jag gör inte det för jag skriver heller. Jag gör saker utifrån det jag själv tycker är spännande, det som jag går i gång på. Det kanske låter egoistiskt, men jag försöker lita på min nyfikenhet, samtidigt som jag är ödmjukt medveten om att jag måste göra det begripligt och inte bara röra mig med massa interna referenser. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jan GradvallWalter Naeslund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.