Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jan Helin är Årets Branschpersonlighet

Publicerad: 19 Maj 2016, 13:15

Jan Helin tog gladeligen emot pris på China Teatern i Stockholm.

Foto: Anna Hållams

SVT:s programdirektör Jan Helin fick utmärkelsen "Årets Branschpersonlighet" på Stockholm Media Week 2016.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media WeekJan Helin

Peder Bonnier och radarpartet Hanna Widell och Amanda Schulman var också nominerade. Men det var Aftonbladets tidigare chefredaktör Jan Helin som blev Årets Branschpersonlighet, vilket är "personer som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden". I utmärkelsen premieras bland annat nytänkande, innovation och engagemang.

När Jan Helin tog emot sitt pris på scen fick han sig en överraskning. Den forne ärkerivalen och tillika Expressens chefredaktör Thomas Mattson hade spelat in en videohälsning till sin gamla poddpolare.

– Jag blir rörd till tårar, sa en leende Jan Helin när filmen slutat rulla.

Juryns motivering:
"Med facit i hand känns det som en självklarhet, men att ständigt vara där och knuffa alla gränser framåt kräver ett passionerat ledarskap och stort mod. Att våga satsa fullt ut på nya och oprövade plattformar och samtidigt inse att det ibland måste bli dikeskörningar för att nå framgång. Att hantera och skapa ett samspel mellan 3 miljoner dagliga läsare, och annonsörers ständiga behov av nya kommunikationsvägar, kräver både kreativitet och fingertoppskänsla. Passionen lyser dessutom ännu starkare nu när det blir tydligt att det publicistiska kallet är ännu större än det kommersiella."

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.