Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Jan Helin – dags att upptäcka de digitala drömmarnas land”

Publicerad: 14 April 2015, 12:48

Johan Ploski, creative director på Yomaco, ger sig in i debatten om Edit.

Foto: Pressbild/Jonas Eltes.

Debatten om SVT:s nya sajt Edit har varit het i mediebranschen. Aftonbladets publisher Jan Helin berättade i senaste avsnittet av podden MattssonHelin att han "får nästan panik" av satsningen. Nu ger Johan Ploski, creative director på Yomaco, sin syn på saken.


Ämnen i artikeln:

SVTEditJan Helin

Ännu en gång får SVT visa mediabranschen hur man bäst förhåller sig till den nya digitala tidsåldern, den här gången med sin nya tjänst Edit. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig och Jan Helin "får nästan panik över att ingen kritiserar detta", dvs att Public service visar att de tänker kommersiellt och kommer att använda sig av till exempel Facebook för att driva trafik.

Men det här är ju inga nyheter, Public service har redan länge konkurrerat med både TV- och radiobolag, med tydligt kommersiella satsningar som Robinson, Melodifestivalen och fotbolls-VM. Att finnas där målgruppen finns är en förutsättning, framförallt när kanalerna är såpass brett etablerade som Facebook och Twitter. Diskussionen kring att ge bort data är visserligen relevant, men i mitt tycke svår att lyfta som enbart en fråga för Public service, utan en diskussion som berör oss alla.

Att Public service nu lanserar en ny plattform är bara en naturlig följd av att man har varit lyhörda och förstått hur målgruppen använder och konsumerar media idag. Kanske är det här något som Jan Helin borde lära sig av istället för att panikera över. Att mediahusen har tuffa tider beror inte på hotet från Public service, utan på deras egen oförmåga att ta sig tid och på allvar arbeta fram en strategier baserade på hur medialandskapet ser ut, att anpassa sina erbjudanden istället för att bara digitalisera dem.

Den svenska mediaflottan har visserligen sjösatt ett antal sajter och appar under åren, men alltför många håller helt fel kurs. Var finns innovatörerna och upptäckarna på dessa mediaskepp?  

1492 "upptäckte" Columbus Amerika (hur man nu kan tillskriva någon en upptäckt när han själv trodde sig vara i Indien) Idag har vi kaptener som styr de svenska mediahusen mot nya upptäckter. Det pratas ivrigt om att click-baits, big data och analytics ska leda till erövring av den nya digitala kontinenten, utan att inse att kontinenten sedan länge bebos av "digital natives". Strategin verkar gå ut på att försöka ropa över folk från den gamla världen till den nya, istället för att fokusera på dem som redan finns på plats. Det är deras kultur som kan (och bör) visa vägen. Det är de dem som sitter inne på svaren om hur man ska utveckla och förpacka nya digitala erbjudanden för att sedan kunna locka över "digital immigrants".

Men även om Columbus snarare var en vilsen kapten än en upptäckare, så finns det något som mediahusen kan lära sig och ta efter – att våga söka i det okända. Att våga ta rollen som pionjärer och röra sig på oseglat vatten. Det är både krävande och utmanande, men framför allt erbjuder det unika möjligheter.  

En bransch som lägger mycket fokus på servicedesign är e-handel. Amazons vd Jeffrey Bezos sa vid ett tillfälle "We don't think of the Kindle Fire as a tablet. We think of it as a service". Detta mindset saknas hos många av de svenska mediahusen. Det tål att upprepas att det inte är Amazons, Netflix eller Spotifys betalmodell för produkter och tjänster som är nyckeln till deras framgång. Inte heller är det deras förmåga att få spridning inom digitala kanaler. Det är deras respektive företagskulturer. De arbetar löpande och innovativt med att utveckla nya verktyg och tjänster för sina digitala plattformar och lyckas därmed erbjuda något som användarna är villiga att betala för.  

Förenklat skulle man kunna säga att den som kommer lyckas är den som vet hur man ska skapa, samla in och förpacka data, driva engagemang på ett personligt plan och utveckla smidiga verktyg för att konsumera innehåll. Så, ta en paus från den vilda jakten på trafik till era sajter och ta ett steg tillbaka. Våga fråga er varför ni gör det ni gör, och hur de infödda vill att er relation ska se ut. Det viktigaste just nu för svenska mediahus är att våga lämna plaskdammen och ge sig ut på öppet hav.

Johan Ploski
Creative director, Yomaco

Ämnen i artikeln:

SVTEditJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.