Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jan Helin får hård intern kritik

Publicerad: 9 oktober 2009, 13:01

Aftonbladets chef­redaktör Jan Helin får hård intern kritik för den nya organisationen, sparpaketen och för att hellre sitta i möte än på redaktionen. – Jag förstår kritiken och vädjar om förståelse, säger han. Omorganisationen har tagit mycket tid, det är på redaktionen jag vill vara.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

truefalse

Vårens sparkrav på 150 miljoner har satt hård press på Aftonbladets chefredaktör Jan Helin som anklagas för att hellre sitta i möten än på redaktionen.

Hösten har varit tuff för Jan Helin. Den hårdaste smällen kom för en vecka sedan när editions­chefen Leif Kasvi gick till Expressen.

Leif Kasvi var inte bara Aftonbladets främste nyhets­jägare och en populär chef. Det var Jan Helin som beford­rade honom till editionschef, den som planerar nästa tidning, leder nyhetsjakten och utformar etta och löp.

Förre chefredaktören Anders Gerdin lät den duktige nyhetsjägaren Leif Kasvi bli både Londonkorrespondent och biträdande nyhetschef. Men sedan kom Leif Kasvi inte längre i karriären och han har för kolleger uttryckt sitt missnöje med det.

Men Jan Helin tog honom till toppen. Då vände Leif Kasvi Aftonbladet och sin gamle reporterkollega Jan Helin ryggen. Han gick inte på någon kabinettsfråga, snarare var han trött på möten, varumärkesworkshops och sparpaket där tidningens nyhetsarbete fick stryka på foten. Och han gick direkt till konkurrenten och ett minst lika bra jobb.

Inget ”lyckligt skepp”
Resumé har talat med ett tiotal personer på Aftonbladet, förutsatt att de får prata fritt och anonymt. Det är ingen bild av ”ett lyckligt skepp” som tonar fram:
Våren sparkrav på 150 miljoner från Schibsted har satt djupa spår. 100 personer har lämnat företaget, hälften på redaktionen. Samordningen av papper och webb går trögt. Den gamla ”vi mot dom-känslan” från tiden då papper och webb tävlade i olika bolag sitter kvar.

Jan Helins nya organisation, som manifesterades med en ”rivstart” efter sommaren, har inte fått upp farten. De mer rutinerade pappers­reportrarna klagar på att webbcheferna inte kan nyhetsjobbet. Webbfolket tycker att tidningen får så mycket mer resurser.

Aftonbladets anställda misstänker att de får betala Svenskans förluster, samtidigt som Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal lyfter fram chefer från Svenskan. Upplagan sjunker sakta, Expressen hämtar in lika sakta, resultaten faller och Schibsted har tagit över det lönsamma Blocket.

Sitter mest i möten
Jan Helin beskrivs som en bra publicist, men mindre bra nyhetsledare som kan sätta sig och göra löp när det bränner till. Men de anställda tycker att han mest sitter i möten, även om han nu har börjat ge ut resonerande och förklarande veckobrev.

Jan Helin är medveten om kritiken, men vill inte prata om Leif Kasvis avhopp. Där­emot försvarar han gärna omorganisationen:
– Rivstarten var första steget i ett utvecklingsarbete med två syften: vässa nyhetsarbetet och ändra sättet vi gör tidning och sajt. Vi kan inte göra tidning på samma sätt som har gjorts sedan 1950-­talet, utan måste utgå från vad som har hänt i verkligheten.
– Hur papper och nät ska förhålla sig till varandra är svårt. Alla förstår nog att tidningen borde vara framåtblickande och att nyheterna ska gå online. Men samtidigt får du inte ta nyhetspulsen ur tidningen.

Jag hör mycket kritik mot att tidning­ens nyhetsambitioner minskas?
– Vi monterar inte ner tidningens nyhetsarbete. Vi fick ett snabbt provtryck på den nya organisationen vid helikopterrånet, då det fungerade bra. Men det är klart att vi inte fått allting rätt med organisationen efter 35 dagar.

Du får, som de flesta chefer, kritik för att vara frånvarande?
– Jag förstår den kritiken. Och jag vädjar om förståelse för att omorganisationen har tagit alltför mycket tid från det redaktionella.

Vad ska du göra åt ”vi och dom”-känslorna mellan papper och webb?
– Visst har de har olika kompetenser. Och vi har valt att inte göra en superdesk. Däremot har vi infört en nyhetsjaktsstyrka som leds med ett webbperspektiv. Vi kan inte jobba som vi alltid har gjort, att tidningen producerar och nätet publicerar.

Många förstår inte varför du tackar nej till Sverigedemokraternas annonser, i stället för att granska var och en från ett tryckfrihetsperspektiv?
– Jag kanske gjorde det onödigt krångligt för mig. Jag ville två saker: väcka debatten och resa frågan om det är svenska publicister som har ändrat sig eller Sverigedemokraterna. År 2002 var det självklart att inte ta in deras annonser, nu är det en självklarhet att göra det. De är inget vanligt missnöjesparti, utan har sina rötter i nysvens­ka rörelsen.
– Vi kommer att ta in deras debattartiklar och granska dem journalistiskt. Men vi låter dem inte föra fram sin envägskommunikation i form av annonser.

Du sade när du tillträdde att du ville tillföra Aftonbladet ”ett brinn och ett fokus och en glädje”, gäller det fortfarande?

– Ja, jag brinner för Aftonbladets journalistik, organisationen säkerställer fokus i båda publiceringskanalerna och jag känner en stark glädje inför det utvecklingsarbete som vi nu har inlett.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.