Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jan Helin: ”Lägg ut”

Publicerad: 6 Februari 2015, 10:56

Thomas Mattsson och Jan Helin

Foto: Björn Elgstrand

I går var det premiär för den nystartade mediepodden Atladottir & Bjurwald. Den nya konkurrensen gör Thomas Mattsson och Jan Helin byter dag för sin podcast – från söndag till fredag. – Vår podd blir förhoppningsvis bättre nu när Margret och Lisa tillför sina perspektiv, säger Thomas Mattsson till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Margret AtladottirThomas MattssonPodcastJan Helin

I det 36 minuter långa premiäravsnittet diskuterade Margret Atladottir från Politism och och Medievärldens Lisa Bjurwald aktuella händelser i mediebranschen. När Thomas Mattsson och Jan Helin spelade in sin podcast natten till fredag tog man upp den nya konkurrenten.  

Diskussionen fortsatte på temat att det var dags för Mattsson Helin att byta dag för podcasten:

– Nu med nya konkurrensen är det inte säkert att vi kan sitta och tjuvhålla på den här podden, sade Thomas Mattsson.

Och Jan Helin fyllde snabbt i:

– Vi är positivt jagade nu och vi får säga det till Sigge: ut med den här podden så fort det bara går. Lägg ut! Vi måste kontra här och nu.

På bloggens Twitter-konto kommenterade man senare flåset i nacken från de nya konkurrenterna:

"Paniken! Stressen! @atladottir & @lisabjurwald igång med sin podd - så vi la ut vår i natt"

–  Vi tyckte att det var kul att "Atladottir & Bjurwald" hade premiär och ville uppmärksamma det direkt. Det kändes helt enkelt fräscht att på kvällstidningsvis agera omedelbart, och Sigge Eklund är ju en snabb redaktör så han löste detta. Dessutom fanns det ju aktuella ämnen att diskutera som Aftonbladets nya partnerstudio och Expressens nya samarbete med Apples App Store, säger Thomas Mattsson till Resumé

Blir inte konkurrensen större nu med alla poddar som kommer ut på fredagen?
– Jo, jag har tidigare uppmanat MittMedia att släppa sina två chefredaktörspoddar, med Carl-Johan Bergman och Bosse Andersson respektive Anna Gullberg och Daniel Nordström, på olika dagar. Och egentligen ska man inte göra som vi gör nu: byta dag och strula med invanda lyssnarvanor. Vi har cirka 30 000 nedladdningar per vecka och man ska respekt för hur publiken valt att konsumera vår podd.

Känner ni flåset i nacken från Atladottir och Bjurwald?
– Självklart! Och vår podd blir förhoppningsvis bättre nu när Margret och Lisa tillför sina perspektiv, vi har funderat en hel del på förnyelse själva. Borde vi ha fler gäster? Listor? Inslag? Tematiseringar? Borde vi spela upp "best of"-sekvenser från andra mediepoddar? Jag vet inte, men jag tar tacksamt emot råd från Resumés läsare.

Kommer ni att ändra inriktning nu när det tillkommit en ny mediepodd?
– Om jag ska vara ärlig så hämmas vi nog lite av att förberedelserna inför våra inspelningar är lite... spontana. Men vi hinner faktiskt inte mer, i natt var vi klara klockan 01.15 eller nåt sånt, det får helt enkelt ses som ett ständigt pågående samtal.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.