Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jan Helin – nu på Expressens toaletter

Publicerad: 7 Maj 2015, 08:10

Jan Helin hördes som en ande bland Expressens medarbetare.

Foto: Montage.

Brukar du lyssna på Aftonbladets chefredaktör när du sitter på dass? I veckan var det en påtvingad verklighet för Expressens medarbetare.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Expressen håller just nu på med en större ombyggnation av sina lokaler. Bland annat har de skapat ett showroom där medarbetare och besökare kan testa mediet i olika kanaler, och en mängd skärmar har satts upp runt om för att öka känslan för den digitala satsningen.

En lite mer oväntad ombyggnad är den av toaletterna. Expressen har inspirerats av Facebooks Europakontor i Dublin – och en särskild feature är att alla tidningens podcasts kommer att spelas upp i en slinga för toalettbesökarna.

I veckan testades det nya systemet – passande nog med ett gammalt avsnitt av podden MattssonHelin. På ett filmklipp som Resumé har tagit del av hörs Aftonbladets publisher Jan Helin göra en utläggning om Paul Frigyes omdiskuterade debattartikel "Mediernas ängslighet driver läsare till Avpixlat".

Att Expressen-medarbetarna fick lyssna på den värsta konkurrenten medan de uträttade sina behov är något som chefredaktör Thomas Mattsson tycker är en bisak.  
– Det är ingen hemlighet att både Expressens lokaler och organisation görs om för att vi ska bli ännu mer digitala, och egentligen vill jag väl helst kommentera våra nya lanseringar i messengertjänster som Snapchat och WhatsApp. Men jag kan inte förneka att det har gjorts ljudtester på olika platser på våning fyra i Expressen-huset och, visst... det kan nog stämma att Jan Helins röst kan ha hörts inne på några av toaletterna, säger han.

Resumé har vid flera tillfällen rapporterat om Expressens och Aftonbladets digitala storsatsningar.  
– Om man får vara lite mer seriös så handlar det här om att vi inte bara kan vara först med smarta klockor-nyhetsappar för Android Wearbles och Apple Watch, vi ska också fortsätta utveckla företagskulturen och därför inspireras vi av hur det ser ut på Facebook och Google och, inte minst, också på e-handelsföretag som vi besöker för att lära oss mer. Och om restauranger, flygplatser och Facebook använder sig av toaletterna i sin kommunikation så ska vi också testa det, säger Thomas Mattsson.  

Här är beviset – Helin på Expressens toalett:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.