Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Jan Helin om Edit: ”Får nästan panik”

Publicerad: 13 April 2015, 05:47

Jan Helin till få till en mer avancerad diskussion.

Aftonbladets publisher om SVT:s nya ungdomssatsning, Thomas Franzén har stor tilltro till Bonniers nya on demand-tjänst och SDU satsar 100 000 på ny kampanjfilm. Läs fler av helgens nyheter i morgonsvepet


Ämnen i artikeln:

SDUJosephine BornebuschTV3AftonbladetBonnierExpressenEditLady GagaJan Helin

Jan Helin om Edit: "Får nästan panik"
SVT-sajten Edit lanserades i förra veckan, men möttes av en kritikstorm. Kritiken har bland annat handlat om att Edit är en kopia på Nöjesguiden och Politism och att licenspengar går till att konkurrera mot kommersiella aktörer.

I podden Mattson & Helin pratade Aftonbladets publisher Jan Helin och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson om satsningen.

Jan Helin tror att Edit kommer att använda sig av sociala medier som Facebook för att nå ut till den unga målgruppen. Det gör i sin tur att det sociala mediet kan samla in data som de kan använda i annonsaffärer, vilket i förlängningen försämrar konkurrenskraften för svenska mediebolag.

– Jag får nästan panik över att ingen kritiserar detta. (...) Det här har djupa affärsimplikationer på ett sätt som borde debatteras. Inom public service pratar man istället bara om sociala medier-strategier och om att 'vi måste finnas där de unga finns' och så vidare, säger Jan Helin i podden och fortsätter:

– Ska vi med statligt beslutade licensmedel bestämma oss för att subventionera en enormt kraftfull datainsamling? Det krävs en mer avancerad diskussion om det som är det stora problemet med den här typen av satsningar.

Thomas Mattsson skriver också om det hela i sin blogg:

"Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke har just beställt en ny medieutredning av Anette Novak, som ska vara klar 2016, och i det perspektivet är det inte konstigt om Edit uppfattas som rena rama krigsförklaringen mot oberoende, privata och kommersiella medier".

Han tar upp att både Dagbladet i Sundsvall och Folket i Eskilstuna nyligen lagts ner.

"Båda titlarna har haft problem länge och det var naturligtvis inte Sveriges Television eller Sveriges Radio som knäckte tidningarna, men public service-bolagens gratissajter med artiklar som inte kämpar om uppmärksamheten med annonser har knappast hjälpt lokalpressen".

Thomas Franzén om sin roll: "Städare och byggare"
Med anledning av att Thomas Franzén varit vd för Bonnier i ett år gjordes en längre intervju med honom i SvD Näringsliv i helgen, där han bland annat berättar om den digitala omställningen. Thomas Franzén säger sig vara både en "städare" och en "byggare" när han får beskriva sig själv som Bonnier-vd.

Han räknar med att Bonnier kommer att förlora fyra till fem miljarder kronor i omsättning i strukturomvandlingen de närmaste åren. Hälften av det går att ta igen med investeringar. En av investeringarna är den nya on demand-tjänsten som ska konkurrera med MTG, Viaplay och Netflix. Trots att Bonnier ligger efter tror Franzén att det kommer att gå att konkurrera med de andra leverantörerna för att "Bonnier har så bra innehåll".

SDU satsar 100 000 på kampanjfilm
Den senaste tidens interna stridigheter mellan Sverigedemokraterna och dess ungdomsparti har fått SDU att planera inför en motoffensiv för de medlemmar som riskerar uteslutning. Förbundsstyrelsen har avsatt 100 000 kronor till en kriskampanj, där bland annat en film kommer att produceras, skriver Aftonbladet.

Lady Gaga gör känslokamapanj
Sångfågeln Lady Gaga gör också annat än att springa omkring på scen i galna outfits. Nu släpper hon en kampanj kallad "Emotion revolution" (Känslorevolution) i sambarbete med Yale-universitetet. Kampanjen ska bidra till att världen ska bli en bättre plats att leva i, speciellt för unga genom att uppmana folk till att utforska sina känslor, skriver USA Today.

Fotografen Lars Tunbjörk har dött
59 år gammal har den svenske fotografen Lars Tunbjörk avlidit. Han har jobbat som pressfotograf, inledde sin karriär på Borås Tidning och har senare jobbat för bland andra Aftonbladet. Boken "Landet utom sig" gav han ut 1993 och ledde till hans genombrott, skriver TT.

Bornebusch gör serie för TV3
Josephine Bornebusch gör tillsammans med Rachel Mohlin en komedisatsning som ska sändas i TV3. I serien kommer de två skådespelarna att spela skriuvade versioner av sig själva.EN pilot har redan spelats in och premiären kommer att sändas i höst, skriver Aftonbladet.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.