Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Jan Helin självkritisk om Skäringers artikel

Publicerad: 17 Mars 2014, 10:12

Jan Helin.

Foto: Magnus Helander.

Aftonbladets publisher Jan Helin är självkritisk till hanteringen av Mia Skäringers debattartikel. – Jag tycker fortfarande att det var rätt att publicera texten, men vi borde ha gjort tydligt för läsarna att Mia Skäringer nu kommer att engagera sig för Proviva, säger Jan Helin i Mattsson Helin podcast.


Ämnen i artikeln:

ProvivaAftonbladetMattsson Helin podcastMia SkäringerJan Helin

För första gången uttalar sig nu Jan Helin, chefredaktör och ansvarig utgivare för Aftonbladet, om Mia Skäringers debattartikel som anklagats för att vara ett beställningsjobb för Proviva.

Debattartikeln som delades över 140 000 gånger skulle ha presenterats på ett annat sätt för läsarna, enligt Helin.

–      Med facit i hand så tycker jag att det fortfarande var rätt att publicera artikeln, men vi borde ha skrivit en tydlig text till, att Mia Skäringer nu kommer att engagera sig för Proviva. Jag tycker fortfarande inte att kopplingen mellan debattartikeln och juicetillverkaren är klockren, men juicetillverkaren ser kanske något i det, säger Jan Helin i podden.

Jan Helin menar att det ändå fanns ett värde att publicera den dietkritiska texten, men att det borde ha funnits en transparens gentemot läsarna.

– Jag ska diskutera det här lite närmare om hur vi kan förebygga att sådana här situationer uppstår. Det kommer ju också mot en bakgrund av branded content eller native advertising som vi talat om tidigare i podden. Det här är kanske en annan del, men inte så långt från det vi pratat om. Vi kan konstatera att vi föll kort den här gången.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.