Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jan Scherman efter tv-beskedet: ”Allt annat hade varit dumdristigt”

Publicerad: 17 oktober 2014, 10:03

Jan Scherman.

Foto: Andreas Elgstrand.

Aftonbladets tv-chef Jan Scherman känner ingen besvikelse över att den planerade tv-kanalen begravs. Snarare ser han det som ett nödvändigt beslut med tanke på det vikande tv-tittandet.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAftonbladet

Jan Scherman rekryterades först som konsult för Aftonbladet TV, och blev sedermera anställd som affärsområdeschef för hela tv-satsningen. Ett av de stora målen var att dra igång en egen tv-kanal i det digitala marknätet, och vägen låg öppen sedan de vann tillståndet i våras. Men i dag meddelar de att satsningen läggs ned.

Påverkar det din framtid inom Schibsted?
– Inte på något sätt, säger Jan Scherman till Resumé. Jag har haft som ansvar att utreda och analysera hela Aftonbladets satsning på rörlig bild. Den linjära delen var bara en del av det, och inte den avgörande.

Känns det som ett nederlag för dig att det inte blir av?
– Inte för mig personligen. Men att ha en plan som inte går i mål till alla delar tillhör inte det mest underhållande i livet. På den andra kanten: om man inte tar till sig av att verkligheten har förändrats på ett dramatiskt sätt som vi inte tidigare varit med om, då kliver man in i en så stor risk att det nästan är som att be om en stor fet smäll. Jag har varit med för länge för att driva in en verksamhet i sådana riskmoment.  

Men du värvades väl för att starta en linjär tv-kanal?
– Jag rekryterades långt innan idén om att söka tillstånd fanns på kartan. Jag hade en lista på 20 punkter att genomföra utifrån min kunskap om både det gamla och nya. Ett av projekten var att kasta in en ansökan om en linjär kanal, och det gjorde vi. Sedan fick jag ett ännu större ansvar, och det har jag inte fått för att jag kan linjär tv, utan för att jag kan tv. Den kunskapen är bra även i den nya världen.

Hur mycket pengar har ni lagt på den här satsningen?
– 50 000 kronor kostade ansökan. Allt annat som har gjorts har suttit intimt ihop med den digitala satsningen. Vi har inte gjort några nya tekniska investeringar. Däremot  kommer vi att rulla ut ett pärlband av nya projekt, och vi har vunnit ett stort nätverk av partners på distributionssidan som vi fortsätter att förhandla med om att få ut vårt innehåll.

När bestämde ni er för att dra i bromsen?
– Vi kämpade på rätt länge, en bra bit efter sommaren. Men för någon vecka sedan hade vi ordentliga diskussioner där vi på saklig grund kände att det var det klokaste beslutet allt fatta. Annat hade varit dumdristigt.   

Kan du känna att ni borde ha gjort det tidigare?
– Jo, fast det där är den typiska läktarkommentaren på fotbollsmatchen. Många hade svårt att avläsa chockvågen på tv-marknaden, men i takt med tiden inser man. Hade vi gjort det tidigare kanske vi hade fått kritisk för att vi förhastar oss.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.