Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jan Scherman: Konsumenterna de stora förlorarna i Tele2/Com Hem-affären

Publicerad: 10 januari 2018, 09:37

Jan Scherman har tidigare varit vd för TV4 och affärområdeschef för TV på Aftonbladet. Han menar att Tele2/Comhem-affären kommer att ge bolaget en monopolliknande ställning.

Foto: Björn Elgstrand

Enligt den tidigare TV4-vd:n Jan Scherman måste Konkurrensverket ta sig en ordentlig titt på fusionen mellan Tele2 och Com hem. Annars riskerar det nya bolaget att få en monopolställning på den svenska tv-distributionsmarknaden.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTele2Tv-branschenComhem

Under morgonen offentliggjordes affären där telekombolaget Tele2 och bredbands- och kabeltv-distributören Com hem går ihop i ett gemensamt bolag – "Nya Tele2".

Com hems ägare kommer att kontrollera 27 procent av aktierna i det nya bolaget utöver de 6,6 miljarder kronor man får betalt kontakt. Kinnevik, majoritetsägare i både Tele2 och Com hem, kommer att ha 27,3 procent av aktierna och 41,9 procent av rösterna.

En som är kritisk till affären är TV4:s tidigare vd Jan Scherman. Scherman menar att affären kommer att ge Nya Tele2 en monopolliknande ställning på den svenska tv-distributionsmarknaden vilket kommer missgynna konsumenterna.

– I förlängningen tror jag de vill förvärva fler bolag och bygga en struktur där de blir mer likt ett Murdoch-imperium á la Sky där man äger contentdelen, dominerar gällande attraktiva sporträttigheter och förfogar över en stark distributionsapparat.

Scherman menar att Konkurrensverket tidigare gjort kardinalfel i sin bedömning av den svenska tv-distributionsmarknaden där man övervärderat digital distribution och inte tagit i beaktning hur starka den traditionella distributionen fortfarande är. I genomsnitt tittar de 4,9 miljoner tv-hushållen på 139 minuter traditionell tv om dagen. 2,7 miljoner av de tv-hushållen får sina kanaler distribuerade av Com hem.

– Det är en katastrofal missbedömning, det handlar om vilka som har kontrollen av de svenska tv-rummen där tv-apparaten fortfarande har stor betydelse. Att kontrollera 55 procent av marknaden är att likställa med ett monopol. Jag blir provocerad när medier rapporterar om bonusfest på Tele2 när det verkligen inte blir någon fest för konsumenterna.

– Någon borde frågat sig hur Com hem redan idag kan stoltsera med 40 procents vinstmarginal, monopol är ju givetvis mycket lönsamma. Om affären skulle gå igenom kan Com hem plocka bort tre kanaler men fortfarande behålla samma prisnivå, det finns helt enkelt inga alternativ för konsumenterna att vända sig till.

Jan Scherman menar att Konkurrensverket, om de inte agerar mot affären, kommer att göra sig till en obetydelsefull spelare. Konkurrensverket stoppade sommaren 2016 en affär där Schibsted ville köpa Hemnet med anledning av att den norska koncernen redan kontrollerade Blocket Bostad.

Som andra analytiker varit inne på tror Scherman att Nya Tele2, om affären går igenom, kommer att försöka kontrollera även innehållsproduktionen genom att förvärva Kinnevik-ägda MTG med dess Viasat-kanaler.

– Strikt affärsmässigt pekar alla pilar i den riktningen. Ska man plocka ut synergierna fullt ut och bygga en vertikalt integrerad struktur är det ett logiskt steg. Då kan man kontrollera alltifrån pris till innehåll och distribution. Det kundregister man då kan förfoga över kommer att vara en enorm konkurrensfördel, säger Scherman som menar att den här affären låg i korten redan då Com hem förra året köpte Boxer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.