Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Jan Scherman: "Lågkonjunkturen är på väg – nyhetsmedier faller tungt"

Publicerad: 11 December 2018, 07:38

Enskilda mediebolag tappar 10-15 procent i reklamförsäljning under december – och vissa ännu mer. Det skriver Jan Scherman som har fångat upp larmrapporter inifrån mediehusen.


Ämnen i artikeln:

NTMJan SchermanMittmediaSchibstedStampenBonnier News

Lågkonjunkturen är på väg och de första signalerna om sämre tider syns tydligt på reklamförsäljningen i december. Välplacerade källor i de stora svenska mediehusen som Bonnier, Schibsted och flera av de lokala tidningshusen gör nu bedömningen att december blir betydligt sämre än väntat.

Tv klarar sig fortfarande bra, och även utomhusreklam. Men nyhetsmedier i print och online faller tungt. Lokalt är det extra tungt hela vägen från Mittmedia, NTM till Hjörne och Stampen i Göteborg.

De siffror som enskilda mediebolag indikerar pekar på ett tapp på mellan 10 och 15 procent i reklamförsäljning. Det finns exempel på ännu sämre siffror.

– Det är uppenbart att vi nu känner av inledningen på en lågkonjunktur, säger en av Resumés källor. Och den slutsatsen delas av flera.

Tidpunkten för en nedgång på reklammarknaden är sämsta tänkbara. Sverige saknar regering och den osäkerheten spär på pessimismen på marknaden. Detsamma gäller den internationella oron, som under de senaste veckorna pressat ned världens börser.
Dagens Industri har också rapporterat att flera planerade börsintroduktioner blivit iskalla och inställda.

Reklammarknaden brukar vara den första signalen på konjunkturläget. Det gäller särskilt platsannonseringen som ju är en tydlig indikator på det ekonomiska läget – här avspeglas ju mycket konkret företagens planer i form av expansion med nyanställningar eller neddragningar och uppsägningar. Det är det sistnämnda som nu kan avläsas i reklamförsäljningen.

Jan Scherman

Jan Scherman var vd på TV4-Gruppen 2001-2011. 2013-2016 jobbade han för Schibsted, merparten av tiden som affärsområdeschef för Aftonbladet TV. Idag är Jan Scherman diversearbetare och skriver för bland annat Resumé.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.