Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Jan Scherman sågar Public service-kommissionen

Publicerad: 8 April 2016, 12:51

Foto: Yasmine Winberg

Fler medier borde få möjlighet att producera public service. Det föreslår Public service-kommissionen som får mothugg från bland annat Aftonbladets tv-chef och Fokus chefredaktör.


Ämnen i artikeln:

Public Service-kommissionenMEG

Redan under torsdagen berättade Public service-kommissionen i en debattartikel i DN om sina förslag för att förändra public service. Men i dag släpptes hela rapporten på Mediedagarna (MEG) i Göteborg och den innehåller tre huvudförslag:

- Avskaffa tv-avgiften och finansiera istället public service med skatt.
- Fler medier ska kunna producera public service.
- Förtydliga uppdragen för SVT, SR och UR.

LÄS MER: Public service-kommissionens rapport

Förslag nummer två har fått utstå kritik eftersom det innebär att kommersiella mediebolag – till exempel kommissionens uppdragsgivare, bland annat Schibsted och Bonnier – ska kunna använda sig av skattemedel som ska gå till public service.

– Möjligheterna att stödja kvalificerad journalistik i hela landet behöver förbättras. Ett breddat stöd till journalistik av hög kvalitet bidrar till att skapa nya intäkter för hårt pressade privata medieföretag, säger kommissionens ordförande Gunnar Strömblad i en kommentar till rapporten och nämner i samband med presentationen att Blank Spot Project skulle kunna vara public service.

Enligt förslaget bör det upprättas en svensk och en nordisk fond där privata medieföretag kan få pengar för journalistik som ”är public service”, men också en tredje där man ska kunna söka presstöd för lokaljournalistik.

En av kritikerna är Aftonbladets Tv-chef Jan Scherman som under torsdagen skrev en debattartikel i Aftonbladet där han kallade förslaget för rena dikeskörningen och menar att innehållets ”kyliga och byråkratiska” ord vill få oss att tycka synd om de stora mediehusen, som just nu har det tufft.

”Alltmedan SVT, SR och även Utbildningsradion, UR, likt en fetlagd matrona badar i miljarder licenspengar. Här saknas ordet ”makt”. För det är det public service-kommissionens rapport handlar om. Mindre makt till SVT, SR och UR. Förstås. Och mer makt till dem själva. Så klart. En rejäl maktförskjutning finurligt förklädd i många byråkratiska ord.”

Jan Scherman föreslår att mediehusen istället själva upprättar privata fonder för kvalitetsjournalistik.

I samband med dagens presentation på MEG får han medhåll från Fokus chefredaktör Martin Ahlquist som skrev på Twitter att ”PS-kommissionen vill att dess uppdragsgivare ska kunna kapa åt sig PS-pengar”. Dessutom tycker Martin Jönsson, som är utvecklingschef på Dagens Nyheter, att det var en ”tunn rapport, utan konkretisering av de föreslagna åtgärderna”.

Men Jan Scherman kritiserar även cheferna på public service-bolagen för att de har vägrat att träffa kommissionen trots förfrågningar.

”Jag får veta från en välplacerad källa att cheferna i de nämnda bolagen ansett att möten med kommissionen inte skulle leda till något. Beteendet är alltför välbekant. Så uppträder makten när den anar att det kommer kritik och krav på förändringar man inte själv kontrollerar. Extra olustigt beteende när det gäller företag i allmänhetens tjänst. Det bådar inte gott framåt, om man som jag önskat en intensiv, hård men konstruktiv public service-debatt.”

Vad gäller finansieringsmodellen vill PS-kommissionen dessutom strypa alla intäkter via produktplacering och sponsring. Man vill även ha transparens, precis som medieutredningen, det vill säga ge allmänheten insyn i verksamheten och visa skattepengarna används till.

Public service-kommissionen är tillsatt och finansierad av Bonnier, MTG Sverige, Schibsted Sverige, Mittmedia, Bauer Media Group och Tidningsutgivarna.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.