Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Jan Schermans tv-bomb, pappersberoende och pjäsen om Stampen

Publicerad: 22 September 2017, 12:20

Veckans i särklass mest lästa artikel handlade om hur public service och dess finansiering kommer att se ut i framtiden. Det är dags att byta ut den gamla tv-licensen mot en mer modern och rättvis konstruktion, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

TV4:s före detta vd Jan Scherman är en av Sveriges absolut skarpaste och mest kunniga medieanalytiker. Jag är mycket glad över att Janne regelbundet levererar nyheter och analyser till Resumés läsare.

I måndags avslöjade Jan Scherman detaljerna om hur public service och dess finansiering kommer att se ut:

• Alla åtta partier är överens om att slopa den gamla tv-licensen och ersätta den med en skatt.

• Den nya skatten blir ungefär 1 300 kronor per person, istället för dagens 2 300 kronor per hushåll.

• De nya reglerna kan införas redan från första januari 2019.

• 150 anställda på Radiotjänst i Kiruna riskerar att bli av med sina jobb när avgiften blir en skatt.

Detta är huvuddragen i veckans i särklass mest lästa artikel på Resumés sajt.

Jag tycker att det nya förslaget är bra, det var dags att byta ut den gamla tv-licensen mot en mer modern och rättvis konstruktion.

På det här sättet halverar till exempel singelhushåll sitt bidrag till public service, det är rimligt. Och det blir skönt att slippa den korkade debatten om att en del människor ljuger om att de aldrig konsumerar public service och därmed inte behöver betala tv-licens.

Public service av hög klass är ovärderligt för en demokrati. Vi ska alla vara med och finansiera den. Punkt slut.

***

Det har den senaste tiden varit en stundtals het debatt om "cred" och hur mycket det är ok att skriva om andras nyheter. Resumé skrev om kritiken mot Omni förra veckan, i lördags tog Medierna i P1 debatten vidare.

Läs mer här.

Uppgiften om att den gamla tv-avgiften skulle skrotas avslöjades för övrigt av just Medierna i P1.

Läs mer här.

När Resumé gick vidare med nyheten blev gjorde alla större redaktioner i Sverige uppföljningar.

Resumé publicerade sin nyhet tidigt på morgonen, samma kväll skickade Nordens största tidning Aftonbladet ut en flash med nyheten. För att slippa ge cred till Resumé valde man att intervjua Jan Scherman, som skrivit vår artikel. Kreativt, men fult gjort.

Efter jag samtalat med chefer på Aftonbladet valde man att lägga en länk till Resumés artikel. I Aftonbladets tv-inslag lämnades ingen källa alls.

Det kan tyckas gnälligt, men om alla medier skulle göra som Aftonbladet gjorde i det här fallet så hamnar vi i vilda västern med obekräftade uppgifter till höger och vänster.

Jag hoppas och tror att det var ett olycksfall i arbetet.

***

Ett ord i tiden: "Instageddon".

Techsajten Breakits reporter Erik Wisterberg har skrivit en intressant artikel om orsakerna till att Instagram inte fungerar lika bra som marknadsföringskanal som tidigare.

Läs mer här.

Här kommenterar Resumés krönikör Amanda Oxell bakgrunden till Instagram fungerar sämre.

***

Från ett socialt medium till ett annat: Resumés bloggare Jörgen Lindqvist funderar på vad Linkedin är till för, egentligen. Det är faktiskt en bra fråga.

Läs mer här.

***

Slipp kissa så ofta på natten, värk i lederna, demens, tips för att få högre pension eller recepten på maten som gör dig smal när du är över 60 år. Kvällstidningarnas löpsedlar säger det mesta om vilken ålder köparna befinner sig i.

Att det mesta som står i papperstidningen, som kostar 22 kronor, finns att läsa gratis på internet dagen innan spelar ingen roll för de (äldre) som älskar kvällstidningens paketering.

"Man dör inte av att läsa kvällstidningarna, men allt färre tar risken", som Resumés reporter Leif Holmkvist fyndigt konstaterar i det kommande numret av magasinet Resumé.

För även om upplagorna bara är en bråkdel av vad de var i fornstora dagar så drar papperet fortfarande in de stora pengarna. Marknadsledaren Aftonbladet säljer i år tidningar för 800 miljoner kronor. Tack vare aggressiva prishöjningar kan papperet trots en i sammanhanget låg upplaga fortsätta att finansiera den digitala transformationen.

Frågan är bara hur länge man kan köra samma trick, mjölka ut det sista ur en allt mindre målgrupp som vill betala för nyheter och underhållning i papper?

När måste den digitala sidan av medierna bära sina egna kostnader? Ingen vet – men klockan tickar allt snabbare.

Är du prenumerant på magasinet kan du läsa reportaget när tidningen kommer nästa vecka.

Är du prenumerant på Resumé Insikt Media & Innivation, vårt digitala varumärke för fördjupande journalistik, kan du läsa reportaget redan nu.

Bara för att det är fredag kan du också ta en månads gratis provprenumeration på Resumé Insikt. och läsa reportaget redan nu.

Redaktör för det digitala analysbrevet Media & Innovation är Julia Lundin, tipsa gärna henne om saker som vi borde skriva om.

***
Läste du förra veckan helgintervju med Johan Rikner? Om inte: Gör det, mycket matnyttigt om hur dagens medievärld fungerar.

Läs mer här.

***
News 55 satsar vidare och följer trenden med ambitiösa satsningar på ekonomijournalistik. Journalisten Karolina Palutko Macéus blir den som leder sajten.

News55 är numera börsnoterat, aktien har nästan halverat sitt värde sedan noteringen. Börsvärdet är 22,5 miljoner kronor. Jag tror att det är bra med olika ägarformer, men undrar om såna här, i sammanhanget, små verksamheter verkligen passar på börsen.

***
I morgon lördag åker jag och Resumés reporter Leif Holmkvist för att se premiären av pjäsen "Tidningshuset som gud glömde", som handlar om hur det gick till Göteborgs-Posten och dess ägare Stampen, körde i diket. "Honken" är den reporter i Sverige som kan alla turerna kring Stampen bäst. Du läser hans omdöme om pjäsen här på Resumés sajt efter premiären.

Läser mer här.

***

Resumé i helgen: I #helgintervjun möter du Bokmässans vd Maria Källsson som laddar för både mediekonferensen MEG och Bokmässan kommande vecka. Hon vet exakt hur det känns att vara på insidan av ett mediedrev. Du kan läsa intervjun på Resumés sajt från och med 20.00 i kväll fredag.

I #Karriärsöndag berättar Adam Kerj om den amerikanska reklambranschen och livet efter McCann.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.