Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Janne Josefsson kovänder om pr-branschen

Publicerad: 17 november 2014, 10:17

I Joakim Lamottes podd blev det nyligen känt att UG:s frontfigur Janne Josefsson öppnade för att bli pr-konsult. Hans motiv var att sätta åt journalistbranschen, som han tycker begår många övergrepp och är allmänt stöddig. Nu står det klart att Janne Josefsson inte har fått ett enda erbjudande från pr-branschen.


Ämnen i artikeln:

Janne JosefssonUppdrag GranskningJoakim LamottePaul Ronge

– Nej, ingen har hört av sig med något seriöst. Men det är väl ingen som har telefonnummer till mig så hur fasen skulle det gå till, haha, säger Janne Josefsson.

Han var bland annat irriterad över hur han behandlades av den egna kåren i samband med den så kallade "gubbslemsdebatten" och ville ge igen på journalisterna.

Paul Ronge var exempelvis mäkta förvånad över Janne Josefssons motiv för att bli pr-konsult.

"Det är helt fel utgångspunkt. Rollen handlar mer om att få kunderna att förstå villkoren för journalistik och hur den fungerar. Vem skulle vilja betala för att han är sårad", sade han till Resumé.

Nu stänger han dock, och kanske inte helt oväntat heller, dörren för pr-branschen.
– Jag kan ju inte vara en bra pr-man om jag är förbannad på journalister. Som pr-konsult ska du vara trevlig och bjuda kunderna på kaffe, säger Janne Josefsson.

Vad har du egentligen fått för redaktioner angående det här. Det blev ju ändå omtalat i flera medier?
– Det har väl en del kommentarer internt. Vissa har trott på det, medan andra mer sett det som ett skämt och det var det ju mest, säger Janne Josefsson.

Hur ser du på Ronges reaktion?
– Jag såg ju att han gick igång direkt. Han lever mycket på mig och skrämmer upp sina kunder med Uppdrag Granskning så det är väl klart att han tycker att det vore synd om hans födkrok skulle försvinna, haha, säger Janne Josefsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.