Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Jardenberg: "Betalväggarna är en tickande bomb"

Publicerad: 20 juli 2017, 11:15

Foto: Creative Commons / Kristofer Samuelsson

Enligt en mindre studie av Joakim Jardenberg är det endast 20 procent av Helsingborgs Dagblads läsare som uppskattar betalväggen. "När det gäller betalväggarna måste man tillbaka till ritbordet", menar han.


Ämnen i artikeln:

BetalväggarJoakim JardenbergHelsingborgs Dagblad

Trots att betalväggarna numera verkar vara den föredragna intäktsmodellen hos de flesta mediehus finns det fortfarande de som riktat kritik mot modellen. Svårigheter att dela artiklar och ett utestängande av allmänheten från viktig samhällsinformation har bland annat lyfts upp.

En av kritikerna har varit Joakim Jardenberg, utvecklingsledare på SKL och allmän internetexpert. Tidigare i veckan publicerade han en mindre undersökning kring läsarnas attityd till Helsingborgs Dagblads betalvägg. Undersökningen, bestående av 500 respondenter, är inte vetenskaplig men visar trots det på en rad tendenser.

Resultaten visade, föga förvånande, att de flesta som inte är digitala prenumeranter har en negativ inställning till betalväggen. Mer överraskande är dock att närmare hälften av de tillfrågade (500) digitala prenumeranterna också gav betalväggen det lägsta betyget (1-5).

"Man kan spekulera i vad det här innebär över tid. Jag tror det är stor skillnad på den som betalar och ser glad ut, och den som betalar och knyter handen i fickan – det senare betyder sannolikt att man är beredd att välja ett alternativ så snart tillfälle ges. Lojaliteten lär inte vara lysande, om vi säger så", skriver Joakim Jardenberg i inlägget.

Undersökningen visar också att både icke-prenumeranter och prenumeranter är mindre benägna att dela länkar från hd.se på sociala medier. 63,6 procent av de betalande uppgav att betalväggen gjort dem mindre benägna att sprida materialet på sociala medier.

"Alla som råkat dela en betalväggs-länk och sedan fått värja sig mot vännernas klagan aktar sig noga från att göra det igen.", skriver Jardenberg.

Det är ju lätt att förstå varför icke-prenumeranter inte gillar betalväggen men vad tror du är anledningen till varför 48,1 procent av de med prenumeration fortfarande inte gillar väggen?

– Siffrorna är ju faktiskt ännu värre. Om man räknar fyra och fem på en femgradig skala som gillande så var det bara strax över 20% som gillar väggen. Och då är det illa, eftersom mycket av den förklaringsmodellen för väggarna ser ut så här;
Om vi tänker oss att folk uppskattar sin lokaltidning och bryr sig om att den ska finnas kvar, och förhållandet mellan att ta betalt av läsaren och att finnas kvar är så uppenbart som medierna vill hävda (de har ju argumenterat livligt för den saken i sina egna kanaler) – borde då inte de betalande prenumeranterna gilla betalväggen, berättar Jardenberg i ett mejl från Palma.

– Ett så här lågt resultat kan indikera att man inte betalar för att man vill utan man betalar för att man måste. Och då är det sannolikt att man bara väntar på en ursäkt att sluta med det. Jämför gärna med attityden till Spotify och Netflix som tidningarna ofta jämför sig med. Hur massiv är publikens kritik mot den månadsavgiften? De är tjänster där man betalar för att man vill, och då följer det också med en annan sorts lojalitet. En äkta relation, inte en tickande bomb där kunden bara väntar på att hitta en väg ut.

Vad kan tidningarna göra för att lösa de här problemen?

– Jag är ju inte blind för branschen ekonomiska kris. Men när det gäller betalväggarna måste man tillbaka till ritbordet. Om verkligheten är ens hälften så allvarlig som min undersökning visar så kommer betalväggarna i sin nuvarande utformning att vara dödsstöten för lokalmedia. Då spelar det ingen roll att det kanske just nu känns skönt med lite extra pengar som tickar in på kontot. Det är som det gamla uttrycket om att kissa i sängen - först blir det varmt och mysigt, sedan...

Du har ju varit kritisk mot betalväggarna tidigare. Vad skulle du vilja se som ersättande system som fortfarande genererar intäkter? Ett helt nytt eller en modifikation som exempelvis tillåter läsning via delade länkar?

Jag tror vi behöver ett helhetsgrepp för den svenska mediebranschen och hela ekosystemet runt den. Men det kommer att ta tid att komma dit så det behövs akuta åtgärder också. Betalväggens nedbrytande effekt på relationen och relevansen måste stoppas. Visst, det vore ett bra steg att låta delade länkar från prenumeranter vara läsbara (och då inte bara några timmar). Titta tex på hur medieanalytikern Thomas Baekdal har löst det med sitt premiummaterial. Det är briljant, och ger också väldigt värdefull data tillbaka till honom eftersom varje prenumerants delade länk är unik.

– Jag skulle också önska att någon lokaltidning provat the Guardians modell, med allt innehåll fritt - med med olika nivåer av medlemsskap för den som vill stötta. Jag är själv "partner" och betalar gladeligen 15 pund i månaden för att deras journalistik ska vara tillgänglig för alla som behöver den, inte bara för de som betalar. Jag vet att Guardian går rejält back, men på lokal nivå tror jag man kunde fått stort stöd för en sådan modell. Jag vet att jag gärna hade betalat 150kr i månaden, och avsevärt mer också om det behövs, för att rädda ett HD - om deras viktiga journalistik kunnat få fortsätta vara tillgänglig för alla.

Diskussionen har fortsatt på Facebook där Jonas Kanje, chefredaktör på Helsingborgs Dagblad, menar att betalväggarna i dess nuvarande form kanske inte är en optimal lösning men att det idag inte finns några verkliga alternativ.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.