Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Jätteauktionen – 1,5 miljarder dollar annonsutrymme

Publicerad: 21 November 2013, 14:56

Den kinesiska statliga tv-jätten CCTV har genomfört sin årliga auktion för reklam vid primetime. Annonsutymme för uppskattningsvis 1,5 miljarder dollar har bjudits ut till högstbjudande. Kommunistregimen har dock haft sitt finger med i spelet och avskräckt sprittillverkare att delta.


Ämnen i artikeln:

GroupMAlibaba

Den kinesiska tillväxten har bromsat in till 7,8 procent efter att tidigare ha haft en tillväxt på 10 procent per år.

Adage menar att auktionen hos CCTV  är en bra mätare för hur den kinesiska ekonomin egentligen mår.  

CCTV  bröt sin tidigare tradition och gav ingen total försäljningssiffra, men  GroupM fick ihop det till 1,5 miljarder dollar i livebuden, vilket var  en ökning med 8-10 procent i förhållande till föregående års  försäljning.

Försäljningen för 2013 års annonsutrymme uppges ha landat på 2,5 miljarder dollar.

Adage menar dock att siffrorna inte är helt jämförbara på grund av att många företag kom med privata bud.

GroupM:s chef för handel i Kina, Andrew Carter, hävdar att annonser hos CCTV nästa år är ett säkert kort

–  Jag räknar med att man kommer att prestera starkt beroende på nya  regler när det gäller provinsiella satelliter, säger han till Adage.

Populära  satellitsända program som ”The Voice of China” och ”Chinese Idol” har  lockat en del tittare från CCTV, men regeringen har gått hårt fram och  begränsat antalet och sångtävlingar samt tvingat programmen att hålla  lägre profil.

E-handelsjätten Tmall, som ingår i Alibaba-gruppen,  köpte annonser för 23 miljoner dollar, vilket innebar att den var den  lade mest under själva budgivningen.  

Sprittillverkare har lagt  mest vid tidigare auktioner, men den kinesiske ledaren Xi Jinping har  gått hårt åt lyx och korruption bland landets tjänstemän, vilket gjorde  att dessa lös med sin frånvaro vid årets budgivning.

GM och Chrysler fanns bland de första budgivarna, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GroupMAlibaba

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.